Wat voor straf staat er op het buiten de gestelde tijden afsteken van vuurwerk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (7)

Meestal een halt-straf, oftewel troep opruimen voor twee uur op 1 januari.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'n taakstrafje,
maar dan moet 't wel eerst geconstateerd worden......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In ieder geval wordt het vuurwerk in beslag genomen en dat is al een straf.

Verder zal de straf niet erg afschrikwekkend zijn, want elk jaar wordt er toch weer opnieuw een ruime hoeveelheid vuurwerk afgestoken buiten de toegestane tijden.

Hoewel ik dit jaar de indruk heb dat dit minder is dan voorgaande jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat idee heb ik in der daad ook.. Gelukkig... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, als je ziet hoeveel er al wordt afgestoken. En het ligt trouwens sterk aan de buurt waar je woont, hier is toch al behoorlijk wat de lucht in gegaan.
Je kan een boete krijgen, welke door het OM wordt vastgesteld en eventueel wordt je doorgestuurd voor een werkstraf er bovenop.

Mensen oner de 18 krijgen altijd een werkstraf, en geen strafblad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal kan worden gekozen uit een bezoekje aan bureau HALT, of een proces-verbaal, inclusief boete.

Die bedragen kunnen nog aardig oplopen volgens onderstaande bron:

Vuurwerk afsteken buiten 31 december tussen 10.00 uur en 1 januari 02.00 uur: € 60
Illegaal vuurwerk in bezit (1 - 100 stuks): € 100
Illegaal vuurwerk in bezit (101 - 300 stuks):€ 150
Staat de tekst 'bestemd voor particulier gebruik' niet op je vuurwerk: € 80
Vuurwerk bij je voor/na de toegestane periode: € 60
Meer dan 10 kilo vuurwerk in bezit: € 250
50 tot 100 kilo vuurwerk in bezit: € 500
Meer dan 100 kilo vuurwerk in bezit: € 1000
*Afleveren van toegestaan vuurwerk aan jongeren onder de 12 jaar: € 900
*Afleveren van toegestaan vuurwerk aan jongeren vanaf 12 jaar t/m 15 jaar: € 440

Of je al dan niet de keuze krijgt voorgelegd, ligt aan het betreffende politiekorps.

Toegevoegd na 2 minuten:
En inderdaad, zoals Jelle aangeeft: mensen onder de 18 krijgen altijd een werkstraf, en geen strafblad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vanmiddag was er nog een stukje over op het nieuws..de jongere kunnen kiezen tussen een boete of een taakstraf...deze taakstraf bestaat uit het opruimen van vuurwerk-resten...1 januari..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luxe een keuze... :-P +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo luxe is die keuze niet.... het is óf een hoop geld kwijt óf voor gek staan in je eigen buurt. Zo'n gek oranje jasje aan....
Ja, t is al een tijdje geleden (was 15 geloof ik) maar ik heb dit ook meegemaakt.... (1 rotje 1dag voor oud en nieuw)
Ze zetten je natuurlijk wel in een buurt waar je overal herkend word...
Ik heb er wel van geleerd en nu kan ik erom lachen, maar op dat moment was het echt niet grappig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@michelle: dat is toch ook de bedoeling, dat je het afleert.
Afgezien van de eerdere antwoorden, ligt het ook aan de plaats waar je het afsteekt en welk kaliber je voor handen hebt.
Onderstaande mededeling is voor bezitters van zwaar illegaal vuurwerk bedoeld klasse 3 en hoger.

Boven de 18 ben je zeer zwaar de sjaak als je vuurwerk
bezit dat onder de WWM (wet wapen en munitie) valt.
Vooral mortieren (lanceerpijp met bollen die je in de pijp stopt en waar aan het eind een groen lontje ziet.) en lawinepijlen, die een kartonkleur hebben zijn steng verboden en kan celstraf opleveren.

Bezitters van illegaal vuurwerk kunnen dit ook onschadelijk maken door het in een emmer met water te zetten,de stoffen ontleden dan en zijn -ook na drogen- niet meer functioneel.
Mochten uw kinderen dergelijk spul hebben, dan is dat een aanrader, DEZE DAAD TE STELLEN, daarmee stopt de discussie er over,
Wel afvoeren als chemisch afval.

Ik wens allen een ongelukvrij 2010.