Een tv-zender heeft ongevraagd een foto van mij gebruikt op diverse delen van hun site en op hun journaal, kan ik wat claimen hiervoor?

Toegevoegd na 23 seconden:
het betreft een foto die ik heb gemaakt van een ander persoon.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Antwoorden (2)

Het is tegenwoordig lastig vanwege media als facebook e.d. Maar in principe is het jou foto... Maar ik verwacht niet dat je er geld uit krijgt, je kunt het journaal aanschrijven dat je niet wil dat ze je foto gebruiken, eventueel kun je vragen of ze je naam bij de foto noemen, maar ze zullen eerder een andere foto kiezen dan te betalen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er aan hoe zij aan die foto komen. Als de vraagsteller foto's heeft geupload op een website kan het maar zo dat daarmee de rechten van die foto ook overgaan van de vraagsteller naar de website. (zoals twitpic bijvoorbeeld, zie http://tos-dr.info/ )
Dit staat in de algemene voorwaarden waar veel mensen zonder te lezen 'dit heb ik gelezen en ik ga akkoord' aanklikken.
Wanneer je een foto hebt gemaakt en die op Facebook hebt gezet, mogen anderen die niet zomaar gebruiken: daar hebben ze jou toestemming voor nodig. Jij beschikt immers over het auteursrecht en een omroep hoort jou om toestemming te vragen voor publicatie.

Het lijkt me zinvol om kopieën te maken van zowel de journaaluitzending als de pagina's van de website waarop de foto te zien is en vervolgens een factuur te sturen naar de desbetreffende omroep. 300 euro lijkt me een redelijk bedrag als het om één foto gaat. In de brief, waarin je de kopieën meestuurt, kun je aangeven dat je betaling graag binnen drie weken tegemoet ziet. Ook kun je vermelden dat je, bij uitblijven van de betaling, nadere stappen zult overwegen.

Je hebt dan twee mogelijkheden: of je legt de zaak aan de rechter voor, of je dient een klacht in bij de Raad voor de Journalistiek.

Ik denk dat het zeker belangrijk is om de omroep te laten weten dat men niet het recht heeft om zomaar willekeurige foto's van het internet te halen en die openbaar te maken. Zelf zijn omroepen er als de kippen bij wanneer je, als privépersoon, inbreuk maakt op hun auteursrecht. Omgekeerd horen zij ook het auteursrecht van anderen te respecteren.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit klopt helaas niet omdat het over Facebook gaat. Lees de algemene voorwaarden van Facebook maar. Kleine quote waarin duidelijk wordt dat je copyright waardeloos is bij facebook: "Very broad copyright license on your content Discussion The copyright licence that you grant to Facebook goes beyond the requirements for operating the service. For instance, it includes the right for Facebook to transfer the license or to license it others on their terms (“sublicense”). Also, the copyright license does not end when you stop using the service unless your content has been deleted by everyone else. - Third-Parties Discussion The scope of the copyright license granted to Facebook includes the rights to transfer and sublicense. This means your content can be licensed by Facebook to third-parties.
" Zodra jij iets op facebook zet, gaat jou eigendom over in hun eigendom. Het staat in de algemene voorwaarden waar iedereen blindelings 'dit heb ik gelezen' op aanklikt. Zie http://tos-dr.info/ voor meer informatie.
Pieter2011
11 jaar geleden
Klopt rjs88, maar daar is hier geen sprake van. De foto is niet door Facebook gepubliceerd, maar door een omroep. In de bron die ik noem, staat daarover letterlijk: Facebook gaat verder, bij de Amerikaanse site staat in de algemene voorwaarden dat de gebruiker aan Facebook toestemming geeft om content te gebruiken op elke wijze die de netwerksite wil. Volgens hoogleraar Hugenholtz betekent dit dat Facebook in theorie vrij over de geplaatste inhoud kan beschikken. "In theorie zou Facebook foto's aan een krant of ander kunnen verkopen. Maar in praktijk gebeurt dit niet. Ten eerste omdat de voorwaarden zo zijn opgesteld om Facebook in te dekken tegen mogelijke auteursrechtclaims. Voorkomen moet worden dat partijen Facebook aanklagen om content die anderen op de site geplaatst hebben. Daarnaast is het maar de vraag of deze bepaling stand houdt naast Nederlands recht", aldus Hugenholtz.