Fitness abonnement aangevraagd via internet, blijk ik 2 fitnessbedrijven doorelkaar gehaald te hebben. Sta ik in mijn recht om dit ongedaante maken?

Toegevoegd na 1 dag:
Volgens het juridisch loket maak ik een goede kans omdat Fit For Free aangesloten is bij Fit!Vak, deze organisatie heeft in de algemene voorwaarden het volgende staan:

Artikel 5 van de algemene leveringsvoorwaarden: Gedurende een bedenktijd van een week na ondertekening van de Overeenkomst, heeft de Consument de mogelijkheid om de Overeenkomst kosteloos te herroepen. Voornoemd herroepingsrecht eindigt op het moment dat de Consument eerder gebruik maakt van de fitnessfaciliteiten.

Bedankt voor het meedenken!!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Of u in uw recht staat hangt af van hoe lang geleden u de dienst aangevraagd heeft. Bij het kopen van een dienst op internet geldt dat u een herroepingsrecht heeft: u kan dit dus binnen een bepaalde termijn ongedaan maken. (7:46d Burgerlijk Wetboek).

Bij het afnemen diensten gaat de termijn lopen vanaf het moment dat u de overeenkomst sluit. (7:46i lid 6 BW)

Hoe lang is de termijn voor dit herroepingsrecht? Hier geldt dat de minimale termijn 7 WERKdagen is, maar dan moet de dienstverlener wel duidelijk aangegeven hebben dat dit herroepingsrecht bestaat en hoe lang dat is. Let erop dat dit bijvoorbeeld niet verstopt mag staan in de algemene voorwaarden: het moet dus zowel bij het bestellen als bij de bevestigingsmail duidelijk vermeldt staan. Voldoet de dienstverlener niet aan die eis? Dan geeft de wet u een termijn van 3 maanden om de dienst op te zeggen.

Toevallig las ik eerder deze week over een geval waarbij een bedrijf de opzegtermijn niet duidelijk had omschreven. Dit bedrijf had namelijk gecommuniceerd dat dit zeven dagen was in plaats van zeven werkdagen. De rechter vond in dit geval dat het bedrijf dit niet goed gedaan had, en dat de opzegtermijn van 3 maanden gold.

Dus wellicht kan u er nog vanaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, want jij hebt zelf de overeenkomst afgesloten met het 'ongewenste' bedrijf, uiteraard nadat je de algemene voorwaarden hebt gelezen (geacht wordt te hebben gelezen.)

Uiteraard staat het je vrij aan de 'foute' club te vragen de overeenkomst te ontbinden (en te hopen dat ze daarop in zullen gaan.)
Computoon
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Bij mijn weten geldt hier de wet 'Koop op afstand' niet. Die is bedoeld voor het aanschaffen van goederen en diensten van een webshop of postorderbedrijf. Op de bronsite hieronder is te lezen:
"De wet geldt niet voor alle aankopen van producten of diensten. In de wet zijn wel een aantal dingen uitgesloten. Het gaat om: financiële diensten;
het bouwen van onroerende zaken;
weddenschappen en loterijen;
verkoop bij opbod (zoals veilingen op Internet;
verkoop via distributieautomaten en geautomatiseerde handelsruimten (bijvoorbeeld automatieken);
bellen met een openbare telefoon;
logies, vervoer, eten/drinken, of vrijetijdsbesteding, als er een specifieke datum of periode bij afgesproken is. " Een sportschoolabonnement is volgens mij 'vrijetijdsbesteding' (laatste punt)
http://www.klachtenbond.nl/Koop-op-afstand.htm Ja, iedereen kan een formulier invullen maar dat is niet altijd zo vrijblijvend als het misschien lijkt. Mijn advies zou zijn gewoon contact op te nemen met die organisatie en erop te vertrouwen dat ze begrip hebben voor je argumenten.
Computoon
11 jaar geleden
Heb nog verder op internet rondgekeken. De meningen zijn kennelijk verdeeld, er is 'discussie over'. Neem dan maar het zekere voor het onzekere: stuur de organisatie binnen 7 werkdagen je herroeping van de overeenkomst toe (kan zonder opgaaf van redenen). Kijk hoe hierop wordt gereageerd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koop op afstand geldt wel degelijk voor diensten (7:46i BW), waarbij inderdaad een aantal diensten uitgezonderd zijn. Een sportschool is geen vrijetijdsbesteding in de zin van de wet: het gaat bij vrijetijdsbestedingen om zaken zoals hotels, pretparken, evenementen. Of zoals de wet het omschrijft: "n afwijking van lid 1 zijn de artikelen 46c-46e en 46f lid 1 niet van toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten die logies, vervoer, het restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding betreft, indien de dienstverlener zich er bij het sluiten van de overeenkomst toe verplicht, deze diensten te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode." (46i lid 3 BW). Bij het sluiten van een sportschoolabonnement veplicht de eigenaar zich niet tot het verrichten van een dienst specifiek op de afnemer, het is slechts het toegang verlenen tot de algemene faciliteiten. Dat is anders als er bij het abonnement ook een personal trainer geboekt is.
Als u aankopen doet via het internet, heeft u als consument in het algemeen zeven dagen bedenktijd en mag u binnen die periode de koop ongedaan maken.

Aankopen via het internet noemt men in vaktaal ook wel koop op afstand. U gaat namelijk niet naar een echte winkel, maar u koopt via een webwinkel. Ook aankopen via telefoon, fax of via een bestelbon uit een tijdschrift of catalogus vallen onder het begrip koop op afstand. Er gelden dan speciale regels die bedoeld zijn om u als consument te beschermen.

U heeft het recht om tot zeven dagen nadat u het product ontvangen heeft, de koop alsnog ongedaan te maken. Men spreekt dan ook wel van het recht om de koopovereenkomst te ontbinden of te annuleren. Je kunt in dat geval het beste via een aangetekende brief kenbaar maken dat je van dit recht gebruik wilt maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Let op, die 7 dagen gelden niet voor alle type producten/diensten http://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand
Nee waarschijnlijk niet. Ik neem aan dat je het abonnement direct hebt ingesteld (abonnement start op dag van aankoop) . In dit geval vervallen de 7 dagen bedenktijd.

Meer info in onderstaande bron