Welke kosten moet een pleegouder betalen uit de basisvergoeding, en voor welke kosten kunnen extra vergoedingen worden aangevraagd?

Mijn schoonouders hebben al meerdere jaren een pleegkind in huis. Hier ontvangen zij een basisvergoeding voor. Graag zou ik willen weten of er documenten zijn waar ik exact kan nazoeken welke kosten er wel en niet uit deze basisvergoeding moeten worden betaald. Dit schooljaar is dit pleegkind bijvoorbeeld begonnen met een MBO opleiding buiten de woonplaats. Wie betaald het schoolgeld, het bus abonnement en de extra kosten die deze opleiding met zich mee brengt? Ook zou ik graag willen weten wie therapieën gericht op de behandeling van het kind hoort te betalen? Vervoer van en naar de biologische ouders, wie betaalt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (1)

In de bron kun je zien dat er voor elke leeftijd een vastgesteld bedrag is en met dat bedrag kun je dus alles betalen. Wel kun je soms een toeslag krijgen voor extra kosten (zie hieronder) maar daar komen je schoonouders waarschijnlijk niet voor in aanmerking als ik het verhaal lees.

Naast de pleegvergoeding kunt u als pleegouders een toeslag krijgen als u:
extra onkosten maakt bij crisisopvang; of
zorgt voor een pleegkind met een handicap; of
voor 3 of meer pleegkinderen zorgt. In dit geval geldt de toelage voor het 3e en volgende pleegkind.

De extra toelage is maximaal € 3,30 per kind per dag in 2012. U ontvangt de extra toeslag alleen onder de volgende voorwaarden:

Het gaat om noodzakelijke kosten.
U kunt aantonen dat u de extra kosten niet uit de basisvergoeding kunt betalen.
Er is geen andere regeling die deze kosten vergoedt.

In de tweede bron wordt dezelfde vraag gesteld en het antwoord is dan dat het ligt aan waar het gezag ligt (bij de eigen ouders of bij Jeugdzorg).