Kunnen er negatieve gevolgen aan zitten wanneer ik iemand tijdelijk bij mij laat wonen?

I.v.m. het uit elkaar gaan van een vriendin met haar vriend heb ik aangeboden haar (tijdelijk) bij mij te laten verblijven. Inmiddels is dit zo'n 2 maanden en is er nog geen zicht op een andere woning, ze heeft wel een urgentieverklaring maar geen passend aanbod binnen de gemeente.
Aangezien ik een (sociale) huurwoning heb vraag ik me af of dit negatieve gevolgen kunnen hebben m.b.t. de woningbouw e.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
13.5K
Rieneke1
11 jaar geleden
je verontreinigingsheffing wordt hoger meen ik.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
de woningbouw zal er niet door in een recessie komen, is mijn inschatting

Antwoorden (5)

Als deze dame schulden heeft en ingeschreven staat in jou woning, kan een deurwaarder beslag leggen op jou spullen. wat betreft de woningbouw vereniging, daar kun je de antwoorden vinden in je huurcontract
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval voor de huurtoeslag, als je vriendin bij je inwoont, wordt ze geacht ook mee te betalen aan je woonkosten, dus je inkomen stijgt en dit heeft weer een negatieve invloed op de hoogte van je huurtoeslag.
Voor meer info: www.toeslagen.nl
Ook de gemeentelijke heffingen niet vergeten, als je alleen woont en nu komt je vriendin bij je inwonen, heb je een (tijdelijke) meerpersoonshuishouding, dit kan een positieve invloed hebben op de gemeentelijke heffingen, dwz je moet meer betalen.
Voor meer info: vraag het de gemeente waar je woonachtig bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In ieder geval ervoor zorgen dat ze nooit op je adres ingeschreven wordt,beschouw het tegenover anderen als een logé want anders ga je meer eenheden van water betalen,nu is dat niet zo erg veel,maar ik weet niet of je andere toeslagen krijgt zoals huurtoeslag en of kwijtschelding voor gemeentelijke belastingen enz....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf dezelfde problemen gehad. Er is een speciale wetgeving rondom sociale woningen en ooknog een van diensten zoals ocmw. Als er duidelijk in uw huurcontract beschreven is dat u er als alleenstaande huurt, dan kan er een probleem optreden omdat men er vanuit gaat als er een tweede of derde inwoner aanwezig is of woont ook het inkomen vergroot,zodoende dat je eigenlijk afwijkt van het vooropgestelde statuut van een minus inkomen.
Normaal zou jij alle situatieveranderingen moeten doorgeven aan de sociale diensten waarvan u afhankelijk bent.
En er zou geen probleem mogen zijn als u de situatie correct voorlegd ik meen zelfs dat men dan samen met u voor een oplossing zoekt. Maar blijf wel eerlijk in zulke situaties want sosiale diensten kunnen ten aller tijde sancties treffen. Dus gewoon even de situatie melden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als deze persoon een domicilie op uw adres zet kan je haar er moeilijk uitzetten.