Kan je zelf ergens zien als jou OVG verklaring in orde is?

ik weet niet veel ervan maar is zoiets openbaar
je weet toch zelf dat je geen strafblad hebt en nog nóóit met de politie in aanraking bent gekomen waar vraagt men inlichtingen als je gaat solliciteren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Inlichtingen vragen als je gaat solliciteren doet men (kan men doen) bij de referenties die je hebt opgegeven. Dat gaat dan over de kwaliteiten (of het ontbreken daaraan) van jou als sollicitant.

Bij de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) werkt dat anders. De potentiële werkgever moet aangeven op het aanvraagformulier voor de VOG om wat voor soort functie het gaat. Aan de hand daarvan worden overheidsregisters nagetrokken die op de beslissing al dan niet een VOG te geven van toepassing kunnen zijn.

"Justis beslist namens de staatssecretaris van Veiligheid en Justitie of u al dan niet een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) krijgt.

Wanneer uit het onderzoek blijkt dat u geen strafbare feiten hebt gepleegd, neemt Justis binnen 4 weken na ontvangst van uw aanvraag een beslissing. In de praktijk krijgt u uw VOG meestal binnen anderhalve week.

Wanneer uit het onderzoek blijkt dat u wel strafbare feiten heeft gepleegd, dan beoordeelt Justis of deze strafbare feiten een belemmering vormen voor het doel waarvoor de VOG is aangevraagd. Een taxichauffeur die een VOG aanvraagt en meerdere keren is veroordeeld voor het rijden onder invloed krijgt de verklaring waarschijnlijk niet. Dit geldt ook voor een boekhouder die veroordeeld is voor fraude. Een boekhouder die veroordeeld is wegens rijden onder invloed, heeft wel weer een kans dat hij de verklaring krijgt. Als er door de aanvrager strafbare feiten zijn gepleegd, ontvangt u binnen 8 weken na ontvangst van de aanvraag een beslissing."

Zie voor alle informatie over de VOG de bronsite.

Toegevoegd na 3 minuten:
De werkgever zelf heeft dus (uiteraard) geen toegang tot de justitieregisters. Maar hij hoeft de sollicitant dus niet 'op zijn blauwe ogen' te vertrouwen als deze zegt dat hij geen strafblad heeft. De VOG biedt daaromtrent een bepaalde zekerheid, althans voor de soort functie waarvoor hij wordt aangevraagd en voor het moment dat hij aangevraagd wordt. (Merkwaardig genoeg wordt niet van werknemers gevraagd om de VOG jaarlijks te 'verversen'; als je 'binnen' bent, ben je binnen.)

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je een VOG krijgt, krijg je 'm overigens per post thuisgestuurd, naar het adres van je wat bij de gemeente bekend is. Hij is afgedrukt op papier met bepaalde veiligheidskenmerken. Je kunt 'm vervolgens in origineel uitreiken aan de werkgever.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is jouw privé eigendom. Ik weet niks van een zwarte lijst oid waar werkgevers je na kunnen trekken.

Daarom moet je bij sommige banen (bv. onderwijs/zorg) een verklaring van goed gedrag inleveren. Die moet je zelf aanvragen, en inleveren bij je werkgever.