Welk legitimatiebewijs moet je in het buitenland bij je hebben?

In Nederland moet je je altijd kunnen legitimeren. Een rijbewijs is daarvoor voldoende.

Hoe zit dat in de ons omliggende landen? Mag je daar ook volstaan met je rijbewijs, of ben je verplicht te allen tijde je paspoort bij je te hebben?

Denk bijvoorbeeld aan het logeren bij buitenlandse vrienden, wat ik tijdens de Kerst heb gedaan. Als we dan samen een wandeling gaan maken, of als ik even inkopen ga doen - moet ik dan mijn paspoort meenemen, of volstaat het rijbewijs?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik bedoel niet wat je nodig hebt om het land in te komen, maar wat je bij je moet hebben als je eenmaal in het land bent.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Het beste antwoord

Een paspoort evt. met visum voor het betreffende land die geldig is.
Als aanvullende eis stellen sommige landen dat het paspoort bovendien nog minstens 6 maanden geldig is.
Vooral dat laatste vergeten mensen wel eens.
Je moet je paspoort altijd kunnen tonen, dus bij je hebben is dan wel zo handig.
eea. is sterk afhankelijk van het land.
Met bovenstaande zit je eigenlijk altijd goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, het rijbewijs is om je te identificeren, een paspoort of legitimatiebewijs om je te legitimeren. Vaak zullen ze er niet heel veel moeite mee hebben (in bv Duitsland) maar het is wel verplicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
legitimeren en identificeren zijn synoniemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook in Duitsland doen ze soms moeilijk, ik spreek uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zei ook vaak :D
Wie naar het buitenland gaat, heeft een geldig paspoort of een identiteitskaart nodig. De identiteitskaart is in de plaats is gekomen van de toeristenkaart, die niet meer geldig is. Deze ID-kaart kost € 35,60 en is geldig in 32 Europese landen. Paspoorten en identiteitskaarten tonen wie u bent en van welk land u staatsburger bent. Met een paspoort kunt u naar alle landen van de wereld en met een identiteitskaart (die goedkoper is) naar de meeste Europese landen.

Toegevoegd na 26 minuten:
Zowel voor Nederlanders als niet- Nederlanders geldt dat het Nederlands rijbewijs niet in elke situatie een geldig ID-bewijs is. Dit komt omdat op het rijbewijs uw nationaliteit niet staat vermeld. Dus je paspoort of identiteitskaart moet je bij je hebben als je eenmaal in het land bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een toevoeging geschreven bij mijn vraag: ik bedoel niet wat je nodig hebt om de grens over te mogen, maar wat ik bij me moet dragen als ik over straat loop.
Naar mijn wetens is het in NL niet toegestaan om je te legitimeren met een rijbewijs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel hoor, vaak genoeg gedaan bij het postkantoor en bij de bank. Ook sommige verzekeraars vragen een kopie van een geldig legitimatiebewijs, zoals (staat er dan expliciet bij) paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om u te identificeren hebt u een identiteitsbewijs (ID-bewijs) nodig. Voor Nederlanders zijn drie identiteitsbewijzen toegestaan: het paspoort
het Nederlands rijbewijs (niet in alle situaties)
de gemeentelijke identiteitskaart
Dat ligt voor elk land weer ander, dat zou je per land moet bekijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk,maar weet het niet zeker,dat je ook tijdens een wandeling in het buitenland je je altijd moet kunneen legitimeren met een paspoort.

Toegevoegd na 1 minuut:
In landen die op jouw legitimatiebewijs staan,kun je volstaan met dat bewijs natuurlijk. Ik was dus even niet duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt maar net aan het land waar je naartoe gaat. Als in dat land een rijbewijs wordt geaccepteerd als legitimatiebewijs dan is het ok. Maar voor de zekerheid zou ik toch een identiteitskaart of paspoort op zak hebben om je te legitimeren. Maar misschien is er in het betreffende land wel helemaal geen identificatieplicht.