Is het strafbaar om een foto van het Atomium op sociale-media-profiel te plaatsen?

Ik heb begrepen dat in België de wetgeving net even iets anders is, waardoor het Atomium onder het auteursrecht valt. Ook voor particulieren.

Zie ook: http://www.atomium.be/#/AuthorsRights.aspx

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, het is niet in alle gevallen strafbaar, maar is wel gebonden aan regels.

In sommige gevallen mogen foto's van het Atomium wél geplaatst worden; dat geldt bijvoorbeeld voor foto's genomen door particulieren, die op private websites zonder winstoogmerk zijn geplaatst (de moderne tegenhanger van fotoalbums), op voorwaarde dat deze foto's worden verspreid in een lage resolutie (maximaal 600 pixels of 72 dpi). Dit moet voorkomen dat het beeld wordt gedownload voor onrechtmatige doeleinden.

Ook in dat geval mag de vermelding "© www.atomium.be - SABAM 2012 - naam van de fotograaf" niet ontbreken onder de foto.

Conform de wetgeving lopen de gebruiksrechten op het beeld van het Atomium op natuurlijke wijze af op 4 oktober 2075, op de zeventigste verjaardag van de dood van André Waterkeyn, de ontwerper van het Atomium.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er vanuit gaande dat je je foto op het sociale mediaprofiel niet voor commerciële doeleinden gebruikt, kun je het dus op lage resolutie en met de ''© www.atomium.be - SABAM 2012 - naam van de fotograaf'' gewoon gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou geen foto's van het Atomium publiceren.
Als SABAM niet informeert, doen wij het maar: let op met foto’s van gebouwen. Die mag je namelijk niet zomaar op je site zetten. Een tijd geleden heeft een weblog foto’s van het Atomium gepubliceerd. Onmiddellijk kreeg de eigenaar van de website een waarschuwing van de beheermaatschappij SABAM. De foto’s moesten verdwijnen of er moest een bedrag van 91,65 euro per foto, per maand betaald worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Een typische regeling, hoor! In Nederland vallen kunstwerken en gebouwen die op openbare plekken staan niet onder het auteursrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het ook een belachelijke zaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zolang je niet onder je eigen naam publiceerd maakt het toch niet uit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor bijkomende inlichtingen: inge.vaneycken@atomium.be en julie.sevrin@sabam.be