Op vakantie met kind - alleen gezag, hoe bewijzen?

Ik ga op vakantie met kind. Ex (niet getrouwd geweest) heeft geen gezag en heb dus geen toestemming nodig. Kind draagt wel naam van vader dus aanbevolen werd uittreksel van gezagsregister aan te vragen. Dat heb ik wel gedaan echter krijg ik dan alleen een briefje dat mn kind niet in het gezagsregister voorkomt....
Nu is het zo dat dat idd zo is als ik niet getrouwd was en vader heeft geen gezag aangevraagd...... Maar blijkbaar ook geen aantekening als ik gescheiden zou zijn en we dus allebei (wat vanzelf is na een scheiding) gezag zouden hebben!!
Hoe bewijs ik dan dat ik alleen het gezag heb als er op het uittreksel alleen staat dat er geen vermelding is?! Dan kan het toch nog zijn dat de vader gezag heeft en ik dus WEL toestemming nodig heb?? Ik snap er niks meer van... Ook alles afgezocht maar kan nergens direct antwoord vinden..
Misschien kan iemand me hier helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.9K

Antwoorden (2)

Ik ga even uit van de Nederlandse situatie.

Per 26 juni 2012 is de geldigheid van bijgeschreven kinderen in het paspoort van ouder of voogd vervallen.
Je kind heeft een eigen reisdocument (paspoort) nodig.
Dat vraag je aan in de gemeente waar je woont.

Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen.

Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen: verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder (zie voorbeeldformulier NL/ENG);
recent uittreksel gezagsregister;
recent uittreksel GBA;kopie van paspoort van toestemminggevende ouder;eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang;eventueel het ouderschapsplan;eventueel geboorteakte.

Dat is nogal wat. Maar het gaat dus niet alleen om dat uittreksel gezagsregister.
Misschien kan je van de vader een kopie van zijn pastpoort krijgen en een formulier (kijk op de site voor een voorbeeld wat je kan printen ) dat hij toestemming geeft.

http://www.defensie.nl/marechaussee/service/reizen_met_kinderen/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit had ik idd al gelezen, echter ik heb alleen gezag en dus ook geen toestemming van de vader nodig. Het is toch niet de bedoeling dat als ik alleen gezag heb dat ik dan nog elke keer toestemming zou moeten vragen aan de vader omdat het systeem niet helemaal werkt?! Mijn kind heeft een eigen paspoort en stAat ook nog in mijn paspoort maar... Dit alles zegt nog steeds niet dat ik alleen gezag heb....
Voor zover ik weet, hoef jij dus niets te bewijzen. Als de vader het gezag niet heeft aangevraagd, en er was geen sprake van een huwelijk of geregistreerd partnerschap dan heeft de vader dus geen gezag, ook niet als hij het kind erkent heeft.

De reden dat er over jullie kind niets te vinden is in het register komt doordat jullie nooit iets met een rechter te maken gehad hebben.

Jij hebt gezag, de vader niet PUNT.
Als de rechter het gezag bepaald had, dus:
Alleen moeder heeft gezag
Alleen vader heeft gezag
Beiden hebben gezag
Toeziend voogd heeft gezag

Dan kun je dingen terug vinden in dit register.

Dus ik hoop dat je nu een beetje gerustgesteld bent :-)