Kun je alsnog stappen ondernemen als je in je jeugd bent mishandeld door je vader?

Een vriendin van mij (in de 20) stelde mij deze vraag omdat ze van haar 7e tot haar 11e regelmatig is mishandeld door haar vader. Haar vader was alcoholist en sloeg haar als ze toevallig op het verkeerde moment op een verkeerde plek was. Gewoon uit het niets. Ze heeft het haar hele jeugd aan niemand durven vertellen uit angst die ze niet kan verklaren. Haar moeder zat in die tijd in een verzorgingstehuis en broers en zussen heeft ze niet.

Nu ze dit zo tegen mij zei, heb ik het idee dat de zaak min of meer verjaard is en je er niets meer tegen kunt doen, ook omdat er geen bewijs is. Psychische schade is er weldegelijk, maar het zal niet aantoonbaar zijn dat de klappen die ze heeft moeten verduren ermee te maken hebben gehad. Kan ze er alsnog iets tegen doen? Een aanklacht indienen of aangifte doen oid? Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Voor huiselijk geweld geld een verjaringstermijn van 6 jaar.
De verjaringstermijn begint volgens mij echter pas te lopen op het moment dat het slachtoffer achttien jaar is geworden. Dit is omdat minderjarigen nog te beïnvloedbaar zijn.
Moet ze aangifte doen?
Ik zou daar niet zo een antwoord op kunnen geven.
Ik raad haar zeker af ergens een politiebureau in te stappen voor de aangifte.
Zoek eerst hulp.
Neem contact op met je huisarts, vertel wat je dwars zit, en wat je van plan bent of wat je overweegt.
Vraag naar een therapeut die je daarin kan begeleiden.
Dit is een gang die je niet alleen moet gaan.

Ik raad het overigens zeker niet af. Een rechtszaak geeft je de kans in één keer al je gevoelens eruit te gooien.

Maar je weet nooit wat de beklaagde doet. Hij kan breken en zijn excuus maken, hij kan zeggen dat je het allemaal verzint. Dit is iets waarbij je professionele begeleiding nodig hebt.

Begin dus bij de huisarts. Is dit ook de huisarts van haar vader, ligt het iets gecompliceerder.
In dat geval kun je contact opnemen met een vertrouwensarts of met een Advies- en steunpunt huiselijk geweld. Er zit vast zo'n punt in een grote stad bij je in de buurt.

Ik doe er een link bij naar wat meer informatie over de juridische aspecten van huiselijk geweld.

Wens je vriendin heel veel sterkte.

Toegevoegd na 3 minuten:
Stichting correlatie kan zeker al je vragen beantwoorden.
Telefoon 0900-1450.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal ik zeker doen :) Ik weet niet of ze de stappen durft te nemen, maar ik ga het haar zeker voorleggen. Hartelijk bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zit er blijkbaar vreselijk mee, dat het er nu pas uit komt. Dus ik zou haar zeker aanmoedigen om iets te doen. Een therapie zoeken is belangrijker dan aangifte doen denk ik, maar dat is aan haar en niet aan ons.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe moet het niets uitmaken of de huisarts ook haar vader als patiënt heeft: Iedere huisarts heeft geheimhoudingsplicht, en kan zwaar in de problemen komen door dit te doorbreken.
Een andere arts kiezen heeft alleen gevoelsmatig meerwaarde hierin, maar als je een arts niet vertrouwd wordt het sowiso tijd om actie te ondernemen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dus eigenlijk ook dat ze er meer mee zit dan dat ze laat merken. Maar goed, ze wil eigenlijk alleen dat haar vader de straf krijgt die hij verdient, maar dat zal dus moeilijk gaan. Was er zelf ook al bang voor... @lycia, je hebt gelijk met de geheimhoudingsplicht van een arts, maar ik heb al een keer meegemaakt dat ze deze aan hun laars lapten. En om daar dan weer een rechtzaak voor aan te spannen, word een druk leventje zo, hihi ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gevoelsmatig lijkt het me gewoon moeilijk om met een huisarts te praten die ook de arts van je vader is. Je moet het die huisarts ook niet aan willen doen denk ik. Die komt er dan tussen te zitten.
En ik heb nergens gezegd dat hij geen straf zal krijgen hoor. Als je maar dat traject in gaat met een therapeut en niet in je eentje, want je weet niet wat het allemaal gaat losmaken. Bijvoorbeeld als hij zegt 'dat loopt ze allemaal te verzinnen', mag je best wel wat begeleiding hebben om met zoiets om te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ 11 ;) Dank je voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

aanklacht is te laat maar je kunt nog naar een psychiater gaan daar ben je nooit te oud voor of ze moet zich met haar vader confronteren en er over praten. het is 1 van die 2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haar vader een straf laten krijgen die hij verdient is te laat dus. Ik was er al bang voor. Dank voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja sorry na 6 jaar huiselijk geweld.