Wonend buiten NL willen we onze erfenis tzt naar NL-recht geregeld zien. Hoe dit vast te leggen?

In ons woonland zijn de successierechten veel hoger dan in NL. Daarom willen we vastlegen dat tzt onze nalatenschap naar NL recht wordt afgehandeld. Hoe dat te regelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Er is een verschil tussen erfrecht en belastingrecht (erfbelasting).
U kunt inderdaad een keuze maken welk erfrecht van toepassing is op uw nalatenschap.
Voor het belastingrecht ligt dit anders.
De Nederlandse Successiewet is alleen van toepassing als de overledene ten tijde van zijn overlijden in Nederland woonde of als hij niet langer dan tien jaar in het buitenland woont. Dit betekent dat u dan geen gebruik kunt maken van het (gunstigere) Nederlandse belastingrecht.

U kunt dus wel kiezen voor het Nederlandse erfrecht, maar niet voor het (gunstigere) belastingrecht van Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"Welk erfrecht geldt er als ik als Nederlander in het buitenland woon?

Ieder land heeft zijn eigen regels van erfrecht. Vaak verschillen deze van de Nederlandse regels. Wanneer u als erflater (de overledene die bezit en/of schulden nalaat) de Nederlandse nationaliteit bezit en niet in Nederland woont, bepalen de regels van het Haags Erfrechtverdrag 1989 welk recht (het Nederlandse recht of het recht van een ander land) van toepassing is op de vererving van een nalatenschap.

Regels Haags Erfrechtverdrag

Onderstaande regels gelden als u als erflater woonde in een land waarvan u niet de nationaliteit bezat:
Woonde u als erflater daar op het moment van overlijden langer dan 5 jaar, dan bepalen de regels van het land van uw gewone verblijfplaats wie de erfgenamen zijn en wat hun erfdelen zijn.
Woonde u daar op het moment van overlijden minder dan 5 jaar, dan zijn de regels van het land van uw nationaliteit van toepassing op de erfopvolging.

Als de erflater op het moment van overlijden woonde in een land waarvan hij wel de nationaliteit bezat, gelden de regels voor het erfrecht van het land waar hij woonde.

Rechtskeuze mogelijk Haags Erfrechtverdrag

Het Haags Erfrechtverdrag maakt rechtskeuze mogelijk. U kunt in een testament, de keuze maken tussen het land van uw nationaliteit en het land van uw gewone verblijfplaats. Als u geen rechtskeuze maakt, bepalen de regels van het Erfrechtverdrag welk recht op de nalatenschap van toepassing is. Een rechtskeuze moet altijd door een notaris in een akte worden vastgelegd."
Computoon
11 jaar geleden
Je kunt dit alleen maar doen via een Internationale notariele verklaring. in elk land gelden verschillende regels omtrent erfrecht.Naar nederlands recht zul dit ook moeten regelen dan!