Is het nog nuttig om aangifte te doen van verkrachting als je geen bewijs meer hebt?

Er is jaren terug ongeveer 7 jaar geleden iemand ernstig bedreigd met wapen en vast gebonden en verkracht.Het slachtoffer was gelijk niet meer echt op de wereld.En is nu pas in staat op aangifte te doen.ze heeft geen bewijs.Alleen dat er na een jaar wel alles is verteld aan psygiater en hulp die er toen was.Verder niets.Is het dan nog nuttig om aangifte te doen?Want ze heeft een paar keer geïnformeerd en veel zeggen er dat omdat er geen bewijs is,ze de dader vaak niet eens aanhouden.Ze is er bijna zeker van dat hij bekend is bij de politie.Misschien niet voor deze delict.Maar zeker voor andere dingen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

De tijd voor aangifte van seksueel geweld is 12 jaar.
In deze link staat alles beschreven. http://www.seksueelgeweld.nl/linkhulp/linkhulpDetails.php?linkhulp_id=19

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens, aangifte kan je altijd doen zonder bewijs. Het is aan de politie en justitie daar onderzoek naar te doen en bewijs te vergaren. En een gesprek met een psychiater is in ieder geval een bewijs dat iets niet ineens uit de duim wordt gezogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik zeg in mijn aanvulling ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En buiten alles om, misschien heeft het alleen al nut voor de persoon in kwestie dat gedaan te hebben, gehoord te zijn. Deze zaken worden serieus genomen en politiemensen die in dat vakgebied werken weten heus wel het kaf van de koren te scheiden. Soms laat het nut zich ook pas achteraf zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En bij wie heeft ze geïnformeerd? Niet bij de politie denk ik zo want ze zegt dat velen zeggen dat het geen zin heeft zonder bewijs. Nogmaals, de politie is er voor om dat bewijs te verzamelen. De eerste stap is toch echt een serieuze aangifte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker weten.
Van een dergelijk misdrijf moet je naar mijn mening altijd aangifte doen, ongeacht of je daar nu bewijs voor hebt of niet. Maar het verzamelen van bewijzen is dan ook aan de politie of aan het OM, niet aan het slachtoffer. Er zijn natuurlijk geen fysieke bewijzen meer te vinden na zo lange tijd, maar misschien heeft iemand de dader wel op de plaats van het delict gezien destijds, heeft hij zelf hier iets van bewaard, of heeft hij erover gesproken met vrienden. Bovendien is het natuurlijk in theorie ook mogelijk dat een dader bekent, en dan is bewijs echt al van ondergeschikt belang.

Bij een verkrachting heb je bovendien vaak te maken met een dader die meer slachtoffers heeft gemaakt, of heeft proberen te maken. Stel dat deze zaak gelinkt kan worden aan een andere zaak van 7 jaar geleden waarvan wél meer bewijzen zijn, dan kan soms ineens een onderzoek weer een nieuwe impuls krijgen. De politie kan dankzij een aangifte ook andere slachtoffers oproepen zich te melden als zij de werkwijze of persoonsbeschrijving herkennen, en zo helpen slachtoffers vaak ook elkaars zaken.

Ik zou dus zeker aangifte doen, en verder de politie hun werk laten doen: ZIJ moeten kijken of er genoeg bewijs is voor deze zaak, niet jij.