hoeveel procent haalt een universitaire opleiding in vier jaar (4-jarige opleiding)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeilijk te beantwoorden want een academische bachelor duurt drie of vier jaar en een master duurt (afhankelijk van de gekozen richting) 1 tot 2 jaar (meestal 2 en soms nog langer) dus ik kan hier geen antwoord op geven. Wat bedoel je precies? Je wilt dus weten hoeveel procent het in vier jaar haalt als het vier jaar is? Lastig te vinden, je kunt beter vragen hoeveel procent het haalt bij een bepaalde richting.

Antwoorden (1)

Volgens de Inspectie van het Onderwijs (2012, pp. 138): „De rendementen zijn nog altijd relatief laag. In het hbo haalt slechts 39 procent van de voltijd bachelorstudenten het diploma binnen de nominale studieduur, een percentage dat de laatste jaren is gedaald. Bij wo-studenten is het percentage voltijd bachelorstudenten dat nominaal afstudeert in de afgelopen jaren licht toegenomen, maar nog steeds behaalt slechts een kwart van de studenten zijn diploma in drie jaar.”

Dit gaat over bacheloropleidingen en niet over volledige studies, maar dat is ook lastiger te meten aangezien een bachelor en master totaal verschillende opleidingen zijn. Dit is echter wel een gedeeltelijk antwoord op je vraag.