Hoe zit het precies met het bodemrecht en het eigendomsrecht?

Mijn zwager staat ingeschreven bij ons adres vanwege uitzetting en nu komen ze bij ons aan de deur, en nu heb ik iets gehoord van bodemrecht en eigendomsrecht, en nu wilde ik weten wat dit precies inhield?
Betekend dit dat een deurwaarder van de belastingdienst zomaar roerend goed van ons in beslag kan nemen om zodoende op die manier de schulden die mijn zwager heeft staan te verrekenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Het bodemrecht is een speciaal privilege van de Belastingdienst. Als er zakelijke (!) belastingschulden zijn, dus schulden op de omzetbelasting of de loonbelasting, dan kan de fiscus een bodembeslag leggen. Zo'n bodembeslag omvat alle zaken die aanwezig zijn in een pand van de schuldenaar (op de bodem). De Belastingdienst hoeft bij dit beslag geen rekening te houden met het eigendomsrecht van anderen. De Belastingdienst mag dan dus eigendom van anderen verkopen om de schulden van de belastingplichtige te betalen.

Een belangrijke eis van een bodembeslag is dat de bodem eigendom moet zijn van de schuldenaar. Als uw zwager bij u in huis komt wonen dan is de bodem natuurlijk van u (of van de pachter, of van de eigenaar van het huis als u huurt). U hoeft dus niet bang te zijn voor een bodembeslag.

Waar u wel voor op moet passen is een 'gewoon' beslag. Deurwaarders mogen namelijk veronderstellen dat alle zaken op het woonadres van een schuldenaar zijn eigendom is. Het vervelende is dat de bewijslast van het tegengestelde bij de eigenaar ligt: u moeten dus nu zelf gaan aantonen dat uw eigendommen van u zijn.

Dus ja: u heeft wel degelijk iets om u ongerust over te maken. Eigenlijk had u voordat uw zwager bij u in kwam wonen een inventaris van uw spullen moeten maken met moeten registreren bij een officiële instantie. Nu loopt u het risico dat er beslag gelegd gaat worden. Begin in ieder geval alvast met het zoeken van eigendomsbewijzen: bonnetjes, garantiebewijzen, bankafschriften. En zie er op toe dat uw zwager een regeling gaat treffen met de Belastingdienst.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kleine verduidelijking over het bodemrecht. Mijn tekst wekt de indruk dat de schuldenaar eigenaar moet zijn om een bodemrecht van toepassing te laten zijn. Dat is niet het geval. Ook een gehuurd pand is vatbaar voor een bodembeslag.

In dit geval is er geen bodem-recht, omdat uw zwager slechts bij u logeert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik denk dat je dit echt goed moet uitzoeken op internet.
aangezien jij alles precies weet kwa inschrijvingen en zijn je zwager zijn status.

(ik ben zelf bang dat als hij bij jullie staat ingeschreven dat de deurwaarder beslag kan leggen en jullie dan maar moeten laten zien dat het van jullie is en niet van hem) maar ik bind me er niet aan vast. dus ga hier niet vanuit.

Google naar die rechten die je had staan en zoek het goed uit. want het klinkt belangrijk