Kan er aangifte van verkrachting worden gedaan die 7 jaar geleden is gebeurd.

Iemand heeft een hele heftige verkrachting mee gemaakt met een wapen op de hoofd en een mes in de keel.Zij wist toen niet alle gegevens van de dader nu wel dankzij facebook die hij nu ook heeft.Ook was ze toen erg bang.Ze heeft heel vele psygische schade aan over gehouden.Er waren geen getuigen en ze heeft ook geen bewijzen meer.zou dat dan nog kunnen.aanvullende vraag:hoe zou je dit dan het beste kunnen aanpakken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (4)

Aangifte is ook nu nog mogelijk. Of het een veroordeling wordt is natuurlijk altijd de vraag. .aar misschien is het wel een bekende van de politie. Dus als ze er aan toe is....bel zeden van de politie. Voor het doen van de aangifte krijg je toch een intakegesprek. Hier kun je voor jezelf altijd nog nog beslissen of je het doorzet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ze kan nog steeds aangifte doen. De verjaringstermijn van verkrachting is 15 jaar, en als het slachtoffer minderjarig was, begint die 15 jaar pas te lopen op het moment dat ze 18 werd.
Hoe ze dit het beste aan kan pakken? Naar de politie gaan, alles vertellen en zo snel mogelijk rechtshulp zoeken / een advocaat in de arm nemen. Onderstaand een website met een heleboel informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van hoe oud de dader was verjaart de termijn van verkrachting tussen 7,5 en 15 jaar. I.i.g. nog net op tijd!

Altijd aangifte doen!!!

Meer info:

http://www.seksueelgeweld.info/ik_zoek_hulp/politie/verjaringstermijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een heftig verhaal.

Antwoord op je vraag: ja, dit kan. De verjaringstermijn voor verkrachting is 15 jaar, en wanneer het slachtoffer minderjarig is zelfs langer. Dan begint die termijn pas te lopen als het slachtoffer 18 wordt.

Het vinden van voldoende bewijs zal wel lastig zijn na zo lange tijd, maar dat is een zaak van de politie. Aangifte doen kan altijd, het feit dat een zaak misschien moeilijk te bewijzen is, staat daar in beginsel los van. Ze had dus ook echt niet hoeven wachten tot ze wist wie de dader was, maar ik begrijp ook dat het ontzettend moeilijk is allemaal en dat aangifte doen inhoudt dat ze opnieuw terug zal moeten denken aan het gebeurde.

Hoe ze dit het beste kan aanpakken? Langsgaan bij het bureau, en niet alleen gaan. Laat haar iemand meenemen die haar goed kent en die ze vertrouwt. Zeg dat je aangifte wilt doen van seksueel geweld, en vraag als zij dit wil om een vrouwelijke agente. Er zal dan gezorgd worden voor een rustige ruimte waar ze haar verhaal kan vertellen. De agent neemt de aangifte op, en wat er verder mee gebeurt, dat kan niemand je helaas vertellen. Als zij weet wie het is, neem ik aan dat ze in elk geval met hem zullen gaan praten. Als ze bang is dat hij haar iets aandoet als hij erachter zou komen dat zij aangifte heeft gedaan, laat haar dit dan vertellen tegen de politie. Die kunnen ervoor zorgen dat zij veilig is, en eventueel kan ze anoniem aangifte doen. Hier wordt weinig van gebruik gemaakt door de politie en ik weet niet hoe zinvol dit is bij een dergelijk feit, omdat ik aanneem dat de dader wel kan raden van wie de aangifte komt als hij hoort dat er aangifte is gedaan vanwege verkrachting negen jaar geleden. De mogelijkheid van anoniem aangifte doen is er echter wel, de gegevens blijven dan anoniem voor de verdachte, niet voor de politie. Maar als zij ondanks deze mogelijkheid bang is voor wat er kan gebeuren als de verdachte erachter zou komen, laat haar dit dan duidelijk bespreken met de politie, en vraag wat ze kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord hoor.
Er zijn wel dingetjes die wat afwijken van wat juist is.
1. de aangifte wordt niet meteen opgenomen door een willelkeurige (vrouwelijke) agent. Er volgt eerst een intakegesprek door gecertificeerd zedenpersoneel van de politie.
2. Anoniem aangifte doen is absoluut onmogelijk. wel kan het adres van het slachtoffer op het adres van het bureau gezet worden. Domicilie kiezen heet dit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
JodenHartogh: dank voor je aanvulling! Ik heb - gelukkig - geen ervaring hiermee. Ik weet wél dat anoniem aangifte in uitzonderlijke gevallen wel degelijk mogelijk is. Ook dat er heel weinig gebruik van gemaakt wordt, en dat burgers die hiernaar vragen, op het politiebureau vaak te horen krijgen dat dit niet mogelijk is. Het kán echter wel, maar dan moet de politie een verzoek indienen bij de rechter-commissaris. Zie ook: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/politie/vraag-en-antwoord/kan-ik-anoniem-aangifte-doen-bij-de-politie.html
Maar meestal zal het inderdaad eerder gaan over het kiezen van domicilie op een ander adres dan je eigen, bijvoorbeeld het politiebureau. Je gegevens zijn dan uiteraard wél bekend bij politie en bij OM, maar de verdachte krijgt deze gegevens dan niet te zien. @Vraagjehetaanmij: de verdenking zal misschien groter zijn als deze man al bekend is bij de politie, maar het bewijzen van een strafbaar feit staat op zich los van wat iemand daarvoor al heeft gedaan of niet. Dat is het principe van ons strafrecht: iemand mag niet gestraft worden voor iets wat hij niet heeft gedaan of voor iets wat niet bewezen kan worden, enkel en alleen omdat hij al bekend is bij de politie of omdat hij er gewelddadig uitziet. De politie zal dus op zoek moeten naar bewijs voor de verkrachting, of een bekentenis. Maar dat is echt een zaak voor de politie, en niet voor degene die aangifte doet. Natuurlijk: als je bewijzen hebt, moet je die verzamelen en dit melden bij de politie. Maar als je zelf geen bewijzen hebt, is het aan de politie en het OM om te achterhalen of een feit bewezen kan worden. Wat wél zou kunnen helpen, is dat soms iemand vaker een bepaald misdrijf heeft gepleegd. Zeker bij seksueel geweld zijn slachtoffers vaker te bang om aangifte te doen, en soms komen er dan meer aangiftes als van één slachtoffer bekend wordt dat er aangifte is gedaan. Zo kan het gebeuren dat iemand toch gestraft wordt voor een verkrachting door de aangifte van die eerste vrouw, zelfs als die specifieke verkrachting níet bewezen kon worden.