Mag je bij je voordeur de kruipruimte open zetten, en dan met vakantie gaan?

Ik zie nu net de vraag van Fleurtjeee28 over de kruipruimte en toen moest ik hier weer aan denken.

Een paar jaar geleden is mijn broer een keer perongelijk in de kruipruimte gevallen, toen pap daar bezig was, en hij was vergeten de voordeur op de knip te doen. Mijn broer kwam niet vermoedend binnen en viel in het gat.

Toen zaten we te speculeren, dat dit een mooie boevenval zou zijn voor inbrekers.

Dus als je ZEKER weet dat er niemand langs komt voor de plantjes of dat soort dingen, mag dit dan?

11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K
Amadea
11 jaar geleden
De meeste inbrekers komen niet via de voordeur binnen, maar gebruiken een raam!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk eraan: Wie een kuil graaft voor een ander... Zelf ben jij na 3 weken plat op het strand allang vergeten dat je die kruipruimte open had gezet. Ha, heerlijk om weer thuis te zijn!
En dan snel door naar het ziekenhuis...
Weer drie weken plat! Maar dan niet op het strand...
Rieneke1
11 jaar geleden
lol skusme :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag! ;)
gvrox
11 jaar geleden
Dat zou wel een vervelend ongelijk zijn ja...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb je geen mensen die de planten/dieren/post verzorgen dan want als dat wel zo is lijkt het me niet handig
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@skusme haha ja dat zou idd net iets voor mij zijn :-D Let wel, voor allen, ik ben dit dus echt niet van plan, maar het is wel leuk om er over te speculeren.
LinE
een jaar geleden
Leuk om over te speculeren? Hoeveel lezers zouden het serieus overwegen??

Het beste antwoord

Er staat nergens dat het niet mag maar iedereen weet de verhalen van inbrekers die de bewoner tegenkwamen met als gevolg een rechtszaak tegen de bewoner.

Het kan dus best zijn dat als de inbreker (die inderdaad niet snel via de voordeur binnen komt) een dwarsleasie ofzo krijgt door jouw kruipruimte-val hij jou, met hulp van een slimme advocaat, aansprakelijk stelt

Dus: ja het mag, maar je kunt verantwoordelijk zijn voor de gevolgen, net als alle andere gevaarlijke vallen die je zou kunnen zetten als electrocutiedraden enzo zonder daar duidelijk een waarschuwing voor te geven (en dan nog ben je er niet zeker van dat je vrij uit gaat want ja, inbrekers doen hun werk 's nachts en dan kunnen ze niet alle bordjes lezen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De inbreker betreed een pand waar hij niet mag zijn met de bedoeling de bewoner schade toe te brengen.
Als ik mijn luik open zet en hij dondert erin en breekt zijn rug heeft hij pech gehad.
Ik ben natuurlijk niet aansprakelijk want hij mocht niet zijn waar hij was.
De aansprakelijkheid ligt bij de inbreker zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als iemand gewond raakt door een voorziening die bewust is aangebracht om iemand lichamelijk letsel te bezorgen dan kun je daar zeker problemen mee krijgen. Het gaat hier om wettelijke aansprakelijkheid; niet om wat iemand ervan vindt. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel kees, zo is het! Ik snap niet dat Jack de verhalen niet kent waar het is misgegaan als de bewoner zijn spullen iets te hardhandig verdedigde. Gelukkig zijn ze iets soepeler geworden bij het verdedigen maar hier gaat het dus NIET om verdedigen. Ik zou het risico niet nemen, al helemaal niet omdat een inbreker de voordeur niet neemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om even praktisch te blijven zijn in verreweg de meeste gevallen anderen het slachtoffer van dergelijke domme acties dan de 'doelgroep'. Met stip op één de vallenzetter zelf. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat die 'eigen rechtertjes' mij dan meteen DRIE minnen geven!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me af en toe ook opwinden over dat debiele systeem van ongemotiveerde plusjes en minnetjes. Til jezelf maar op aan het commentaar van mensen die iets te zeggen hebben in plaats van alleen maar in staat zijn om een muisknop in te drukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach Kees, ik krijg tegenwoordig te horen dat ik de antwoorden van bepaalde mensen maar niet meer moet lezen, dat ik geen negatieve reacties meer mag geven, dat ik me niet moet bemoeien met andervrouws antwoorden en dat ik zelf dan maar met een goed antwoord moet komen.... Tjaaa dan zeg je eerlijk dat je een minnaar bent, je geeft zelfs aan waarom je mint en dan mag het niet en dan gaan ze elkaar zielig lopen steunen omdat ze het zo verschrikkelijk met elkaar eens zijn.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@LGA dat kan toch niet? Als de inbreker het bord niet kan lezen, en daardoor beloond word. Want dat zou betekenen dat de inbreker ook niet op de hoogte hoeft te zijn van de nederlandse wet. En voor zover ik weet is IEDERE burger verplicht om op de hoogte te zijn van de nederlandse wet. "ik wist het niet" is geen excuus. Dan kan die inbreker dus ook gewoon als een idioot zijn gang gaan op de wegen, omdat hij toch niet kan lezen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Hey Pelle,
Lig maar niet wakker van die minnen, ik heb je een + gegeven, en nu krijg je ook nog de 10 punten van het beste antwoord :-)

Andere antwoorden (3)

Als je zeker weet dat er niemand legaal bij je naar binnen zal komen dan is daar niets op tegen dan mag je dat rustig doen.
ronron1212
11 jaar geleden
Ik heb eens rondgegoogled, maar kan niet vinden waar dat dan onder zou moeten vallen. Opzettelijk letsel toebrengen is het niet. Je mag ook niet schrikdraad op het 220V-huisnetwerk zetten...

Maar alles wat je achter je eigen voordeur doet, is aan je zelf. Het is niet een installatie die je extra hebt aangelegd om de boeven te grazen te nemen.

Ik ben zelf eens niets vermoedend in het gat onder de mat gevallen (door de onderbuurman open gelaten) en heb daar een lelijke wond aan mijn been over gehouden en weken slecht gelopen. Op de vergoeding van de toenmalig te voeren rechtszaak, ben ik nog steeds aan het wachten.

Volgens mij mag het wel, en mocht er een rechtszaak van komen, natuurlijk altijd ontkennen dat je dat expres hebt gedaan. Iets anders wordt het als de boef er het loodje bijlegt. Grensgeval van mogen en laten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja mijn broer had ook lelijk zijn been verwond, en een dik litteken er aan over gehouden. Hij schaafte precies langs de rand met zijn scheenbeen. Nasty wond. Ik heb hem bijna nooit zien huilen, maar toen wel.
Neen, het mag niet als het tot strekking heeft om mensen opzettelijk te verwonden.
Edoch, mag je deze wel open zetten en laten om de ruimte onder de vloer ten tijde van je afwezigheid te ventileren.

Langzamerhand lijkt het wel of het inbrekersgilde steeds meer beschermt wordt in dit land, nog even en ze hebben een eigen Arbodienst en vakbond, juristen hebben ze al.