Heb je nog rechten als je huurovereenkomst is ontbonden?

Dit is de situatie:

Man huurt al bijna 20 jaar van de woningbouw. Hij raakt in 2009 zijn baan kwijt en komt in de financiële problemen. Er ontstaat een huurachterstand, en via een deurwaarder wordt hij gesommeerd de achterstand te betalen. Dat lukt niet. Tot 3 keer toe voelt de kantonrechter er niets voor om de huurovereenkomst te ontbinden, maar uiteindelijk kan het niet meer worden uitgesteld.

De huurovereenkomst wordt ontbonden, en de 'wanbetaler' moet de woning ontruimen. Maar het lukt hem, om geld te lenen van zijn zus, waarmee hij in ieder geval de achterstand kan betalen. Voor de bijkomende kosten kan hij een betalingsregeling treffen bij de deurwaarder. Dus ondanks het vonnis, hoeft hij nu niet de woning te verlaten; hij mag blijven wonen. Daar is de woningbouw mee akkoord gegaan.

Maar nu???
Hij huurt nog steeds zijn huis, maar dat is de praktijk. In theorie heeft hij geen huurcontract meer. Dat is immers ontbonden. Kan of moet de woningbouw hem een nieuwe overeenkomst geven? Hoe werkt zoiets nou? Heeft deze man nog rechten?

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Indien de WBV akkoord is gegaan met het niet uitzetten van de man en een nieuwe betalingsregeling mbt de te betalen huur is getroffen gaat in principe de bepalingen in zijn vorige huurcontract gewoon door. Het is niet zo dat als hij nu 2 maanden geen huur betaalt dat hij dan onmiddellijk zijn huis wordt uitgezet.

Na het einde van de huurovereenkomst is voortgezet gebruik door de huurder mogelijk met toestemming van de verhuurder (art. 7:230 BW). De huurovereenkomst wordt dan verlengd met onbepaalde tijd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh wat goed Freek, dat je dat hebt gevonden! (...en wat suf van mij ook, dat ik daar niet aan heb gedacht ;) ) Heel erg bedankt, ik denk dat hij hiermee wel enigszins gerustgesteld is. Dikke +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals bedankt! 10+

Andere antwoorden (1)

Je schrijft: "In theorie heeft hij geen huurcontract meer". Dat is natuurlijk niet het geval. De verhuurder is, onder voorwaarden, akkoord gegaan met voortzetting van de bestaande huurovereenkomst.

Als niet aan die afgesproken voorwaarden wordt voldaan en er opnieuw een betalingsachterstand ontstaat, kan de corporatie het vonnis alsnog ten uitvoer brengen. Dat is dus een flinke stok achter de deur om alle verschuldigde betalingen (in dit geval de nog te betalen deurwaarderskosten) op tijd te voldoen.

Voor de rest loopt het huurovereenkomst gewoon door. Als er (b.v. over een jaar) opnieuw een huurachterstand zou ontstaan, dan kan de verhuurder geen beroep meer doen op dit oude vonnis (zie bron). Maar in elk geval het komende jaar is het verstandig dat hij zijn betalingsverplichting stipt nakomt.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Pieter. Ik vind jouw link een stuk moeilijker om te lezen, maar heb 'm uiteraard ook even doorgestuurd. +
Pieter2011
11 jaar geleden
Graag gedaan, Natha! Ik vond die bron vooral interessant vanwege de uitspraak van de rechtbank in Den Bosch: "Executie van het vonnis meer dan één jaar nadat het is gewezen, levert in beginsel misbruik van bevoegdheid op". Dat betekent dus dat de corporatie je niet eindeloos onder druk kan zetten door met zo'n vonnis te blijven dreigen.