Het antwoord staat gewoon in het Burgerlijk Wetboek;

"In beginsel zijn de 'bovengrond', de aardlagen eronder en ook het grondwater eigendom van de perceeleigenaar. Deze mag zowel de ruimte boven zijn perceel (de lucht) als die daaronder (de bodem) gebruiken. Tenzij de wet anders bepaald".
(en daar zit een adder onder het gras). Bijvoorbeeld wanneer je een wolkenkrabber op je perceel wilt bouwen of zand of olie onder je perceel wilt winnen.

Wettelijke regels die dan in de weg zitten zijn bijvoorbeeld bestemmingsplannen, milieuregels en regels uit de mijnbouwwet. Die kunnen tot gevolg hebben dat je onder je eigen perceel niet diep de grond in mag gaan.

Overigens voorziet de wet ook in het tegenovergestelde: dat ánderen de ruimte onder of boven je perceel gebruiken. Bijvoorbeeld vliegtuigen of oliewinning.

Toegevoegd na 1 minuut:
Antwoordman is me net voor zie ik ;-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het vruchtgebruik is van jou, dieper dan een paar meter niet meer, dus als je olie vind, dan is het jammer, zelfs oude munten die jij vind op JOUW land, zijn niet van jou...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar dat van die gevonden munten, dat gaan we niet door vertellen he?:))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ze gaat verkopen en ze krijgen er lucht van, dan hang je...
Het antwoord staat gewoon in het Burgerlijk Wetboek.
In beginsel zijn de ‘bovengrond’, de aardlagen eronder en ook het grondwater eigendom van de perceeleigenaar. Deze mag zowel de ruimte boven zijn perceel (de lucht) als die daaronder (de bodem) gebruiken. Tenzij de wet anders bepaalt, en daar zit een adder onder het gras. Bijvoorbeeld wanneer je een wolkenkrabber op je perceel wilt bouwen of zand of olie onder je perceel wilt winnen.
Wettelijke regels die dan in de weg zitten zijn bijvoorbeeld bestemmingsplannen, milieuregels en regels uit de mijnbouwwet. Die kunnen tot gevolg hebben dat je onder je eigen perceel niet diep de grond in mag gaan.
Overigens voorziet de wet ook in het tegenovergestelde: dat ánderen de ruimte onder of boven je perceel gebruiken. Zo is het zinloos bezwaar te maken tegen overkomende vliegtuigen of oliewinning diep onder de eigen grond.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He, ben je me net voor. Was ik nog aan het knippen en plakken en van jou staat ie er ineens.
AWM
14 jaar geleden
Maar mijn antwoord stamt al van 2 maanden geleden hoor.
Dus ik was eerst :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zeg ik, jij was eerst.
AWM
14 jaar geleden
Ah, op die fiets! Nou ja, het kopieëren van mijn eigen antwoorden gaat dan ook reuze snel ;)
Omdat je wat groter bent mag je net wat meer dan een mol, je mag een vijvertje graven en met de inhoud een terpje maken, maar in het grondwater mag je niet komen zonder toestemming en in de hoogte mag je ook bijna niks zonder toestemming. Een boom planten mag als je de buren niet hindert.