Mag iemand je zomaar opnemen in een familiestamboom op Internet?

Mag iemand jouw gegevens (voornamen en achternaam) met geboortedatum en met wie je getrouwd bent en je kinderen op internet zetten zonder dat je daar toestemming voor geeft? En zo nee wat zou je daar tegen kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Nee dat mag zeker niet zonder uw toestemming vooraf, er is een wet die ieders privacy beschermt, en daar zijn regels vooropgesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat hangt van een aantal factoren af.

Als je een stamboom maakt voor persoonlijk gebruik (en daar valt ook onder dat je de resultaten van je onderzoek zo nu en dan eens aan mede-genealogen, familie of vrienden laat zien) dan heb je weinig te maken met wetten die over privacy gaan. Ook als je stamboom alleen maar gaat over niet-levende personen, dan kun je iedereen opnemen in de stamboom.

Zodra je (nog) levende personen gaat opnemen, moet je in principe die personen a) op de hoogte stellen b) inzage geven in de gegevens en c) gelegenheid geven informatie te wijzigen of te verwijderen. Ook moet je het bestand melden bij het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens).

Hier zijn wel kanttekeningen bij te maken. Als jij in je bestand opneemt, dat Henk Bakker geboren 1970 in 1993 trouwde met Els de Vries, en dat ze 3 kinderen hebben, dan kun je je afvragen wat daar nu zo privacygevoelig aan is. Die informatie zal die Henk Bakker zelf hoogstwaarschijnlijk helemaal niet als privacygevoelig zien. Blijft wel, dat hij bezwaar kan maken, hoe klein de kans ook is, dat hij dat daadwerkelijk doet. Hoe meer je over hem publiceert (telefoonnumer, adres, opleiding, beroep, scheiding) hoe groter de kans dat hij bezwaar zal maken.

Ook lijkt mij, dat als je genealogisch onderzoek doet, je niet zo geinteresseerd bent in informatie over levende personen. Het probleem is dus niet zo actueel. Hooguit zul je met dit probleem te maken krijgen, als je alles van b.v. 1500 tot 1920 compleet hebt, en je wilt je onderzoek helemaal afronden. 99% van je tijd zal gaan zitten in de gegevens van vóór 1920, en daar speelt dit probleem helemaal niet.

Wil je er dieper in duiken, lees dan de PDF van Rob van Drie op deze site:
http://194.171.109.12/page/31
"Genealogie en privacy"
(bijna onderaan de site)

Je laatste vraag in de toelichting: als je wordt vermeld in een stamboom, die b.v. op internet of in een boek of tijdschrift staat, en je wilt dat absoluut niet, dan kun je de maker van de stamboom verzoeken je gegevens te verwijderen (of aan te passen). Doet hij dat niet, dan kun je naar de rechter stappen. De rechter zal dan oordelen wat er wel en niet gepubliceerd mag worden.