Welke bewering is waar over de dierenambulance? (zie toelichting)

Binnenkort doe ik mijn theorie examen voor mijn B-rijbewijs. Telkens stuit ik op een probleem met een dierenambulance vraag. Ik oefen mijn theorie examen met twee verschillende oefenprogramma's, die op dezelfde vraag beiden een verschillend antwoord geven.

De vraag: Welke bewering is waar?
A) Een dierenambulance is altijd een voorrangsvoertuig
B) Een dierenambulance is nooit een voorrangsvoertuig
C) Een dierenambulance is een voorrangsvoertuig wanneer het optische en geluidssignalen voert.

Maar mijn probleem zit hem vooral in dat beide programma's een ander antwoord goedrekenen. Daarom wil ik graag weten, wat nou écht het goede antwoord is op deze vraag, voordat ik op mijn theorie examen hier extreem over ga twijfelen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
12.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom vraag je het niet aan je rij-instructeur?

Het beste antwoord

Dierenambulance is nooit een voorrangsvoertuig, en mag dan ook geen optische- en lichtsignalen voeren. Ik zal even kijken of ik een linkje voor je kan vinden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Informatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, op de site van de Rijksoverheid. Lijkt mij betrouwbaar genoeg om je te overtuigen :-)

Vraag: Kunt u aangeven waarom bepaalde reddingsdiensten zoals de reddingsbrigade en de dierenambulances niet aangemerkt worden als voorrangsvoertuig in de Wegenverkeerswet?

Antwoord: (...) Eén van de aanbevelingen die ik overneem, is een concretisering van de bovengenoemde criteria tot een formulering die beter aansluit bij hoe in de praktijk met de huidige criteria wordt omgegaan en die duidelijker aangeeft dat dierenambulances daar niet in passen.
Om als dienst te kunnen worden aangewezen O&G-signalen te mogen voeren, worden in de nieuwe Regeling O&G-signalen de volgende criteria opgenomen:
a. een voor de mens levensbedreigende situatie die directie hulp van de betrokken hulpdiensten vergt;
b. het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;
c. een verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is.

Bron: www.rijksoverheid.nl/...dierenambulances/br-7290.pdf

(even kijken of de link werkt..)

Toegevoegd na 4 minuten:
Deze hopelijk wel: https://encrypted.google.com/url?sa=t&rct=j&q=voorrangsvoertuigen%20%20dierenambulance&source=web&cd=7&cad=rja&ved=0CFgQFjAG&url=http%3A%2F%2Fwww.rijksoverheid.nl%2Fbestanden%2Fdocumenten-en-publicaties%2Fkamerstukken%2F2007%2F09%2F26%2Fbr-3424-kamervragen-leden-roemer-van-velzen-en-van-raak-over-reddingsbrigades-en-dierenambulances%2Fbr-7290.pdf&ei=Vz8yUODbB4vOsgahsoGQAQ&usg=AFQjCNEYs66d1Gp_HzXT8TMX_wf3UpVIyQ

Toegevoegd na 37 minuten:
Oh, en troost je: de CBR-vragen zijn al een stuk minder verwarrend en taalkundig ook beter dan veel van die oefenvragen. Denk er verder aan dat theoriemethodes niet altijd de juiste informatie geven. Het overgrote deel van de informatie is juist, maar er sluipen altijd wel kleine foutjes in. Op het examen telt alleen wat er in de wet staat, wat de leermethode zegt is niet relevant. Heel verstandig dus van je om informatie te contoleren. Juist informatie vind je o.a. in de Wegenverkeerswet (http://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/geldigheidsdatum_20-08-2012) en op de site van de Rijksoverheid (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

wij mogen geen sirene of lichtsignalen voeren.
wel hebben we een oranje lichtbalk boven op de auto om zichtbaar te zijn als we op een gevaarlijke plaats moeten stilstaan.
ook mogen we bij spoed gebruik maken van de busbaan.

een dierenambu is dus nooit een voorrangsvoertuig.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Een dierenambulance is een gewoon voertuig. Net als de auto van de buurman. Niets speciaals, ook al lijkt het door de kleuren en de naam wel zo.
Er mogen geen sirene en blauw zwaailicht gebruikt worden, dus is het ook geen voorrangsvoertuig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
B: Een dierenambulance is NOOIT een voorrangsvoertuig, en mag geen optische- of geluidssignalen voeren.

Een dierenambulance is namelijk geen officiele ambulance, en voert daarom ook geen BLAUWE lichtbalk. Geluidssignalen mag hij uberhaupt niet voeren.

De oranje lichtbalk gebruikt hij (net als bijvoorbeeld wegwerkers) om zich zichtbaar te maken bij gevaarlijke situaties, net als bij een gewone auto met zijn gevarenlichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De redenering van het programma is een beetje raar.

Een voorrangsvoertuig is een daartoe aangewezen voertuig van de hulpverleningsinstanties zoals omschreven in de Regeling Optische en Geluidssignalen. Omdat de dierenambulance daarin niet genoemd staat kan de dierenambulance nooit een voorrangsvoertuig zijn.

Echter als er een voertuig nadert met optische en geluidssignalen wordt er wel van u verwacht dat u anticipeert zonder eerst te gaan nadenken of het voertuig wel bevoegd is om als voorrangsvoertuig te fungeren.

Het programma zit fout, maar de redenatie heeft wel een kern van waarheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad is een dierenambulance GEEN voorrangsvoertuig.

voorrangsvoertuigen zijn voorzien van de voorgeschreven optische en geluidssignalen (blauw zwaailicht, flitslicht of knipperlicht en twee- of drietonige hoorn. deze voeren ze om aan te geven dat zij een dringende taak vervullen.

Andere voorrangsvoertuigen zijn:

De Koninklijke Marechaussee
De Reddingsbrigade
Het Nederlandse Rode Kruis
Bloedbanken
Diensten die het vervoer van organen voor orgaantransplantatie verzorgen.
De Dienst Justitiële ondersteuning (transport van gevangenen en personen die in voorlopige hechtenis zitten)
Ongevallenbestrijding Prorail
Milieu Ongevallendienst van het RIVM
Explosieven Opruimingscommando Koninklijke Landmacht (EOCKL)