Wat kun je verwachten van een makelaar die je huis moet verkopen?

Wat kun je verwachten van een makelaar als die je huis gaat verkopen voor de 2 procent courtage? Zie wat ik hieronder schrijf

ex zit nog in het huis en het staat sinds 2,5 maanden te koop. Ik heb vanaf het begin niks gehoord van de makelaar dan alleen een account om te kijken hoe vaak het huis bekeken word.

Ik kreeg van de week een brief met daarin de vraag ik mee wil doen met open huis. Dan plaatst ie een bord en aanplakbiljet en advertenties in de krant. Ook stond er als ik NIET mee wil doen of ik dat even wil laten weten. Ik moet wel laten weten, maar kennelijk hoeven hun dat niet.

Plus dat ik nu denk wat doen ze voor de 2 procent dan??????
Ex hoef ik niks te vragen die vind het best als ik niks hoor en het huis nog jarenlang te koop staat Het is een klein dorp en ex wilde persee een makelaar uit dat dorp.
Gonna

11 jaar geleden
in: Wetgeving
3K

Het beste antwoord

Deze zaken. Voor "NVM" kun je ook een andere 'branchevereniging' invullen, lijkt me. Ik heb flink geknipt. Zie de bron.

Stap 1: Vraagprijs bepalen

Een goede prijs voor uw woning is belangrijk. Niet te laag, maar ook niet te hoog. Daarom komt uw NVM-makelaar bij u thuis om de woning te inspecteren. Hij let dan op de ligging en de technische staat van uw woning. Ook wil hij financiële zaken als servicekosten, gemeentelijke belastingen of erfpacht van u weten.

Belangrijk is de informatie over eventuele gebreken. U kunt daar – indien u dat niet meldt – door de koper achteraf op worden aangesproken. Via de NVM-database voor woonobjecten controleert hij verder de marktprijzen van vergelijkbare woningen in de omgeving.

Ook krijgt u advies over het verplichte energielabel.

Stap 2: Het publiciteitsplan opstellen

Afhankelijk van uw wensen en budget stelt uw NVM-verkoopmakelaar een uitgekiend publiciteitsplan op, waarbij kan worden geadverteerd in diverse media. Ook de inzet van de zogenaamde Nieuwe Media (sociale netwerken) is voor veel NVM-makelaars geen geheim meer.

Uw woning wordt ook aangemeld in de NVM-database voor woonobjecten.

Stap 3: De woning verkoopgereed maken
Adviezen.

Stap 4: De bezichtiging

Uw NVM-verkoopmakelaar coördineert en begeleidt de bezichtigingen. In overleg met u en de kandidaat-kopers, stelt uw makelaar een tijdstip vast. Zelf hoeft u niet bij een bezichtiging aanwezig te zijn. Het is zelfs beter van niet.
De bezichtiging biedt uw NVM-verkoopmakelaar een goede gelegenheid te achterhalen waarom de kandidaat-koper geïnteresseerd is in juist uw woning en waar aanvullende vragen liggen.

Stap 5: De onderhandelingen

Voor de onderhandelingen kunt u vertrouwen op uw NVM-verkoopmakelaar.
Vaak gaat een bod van een koper gepaard met zogenaamde ontbindende voorwaarden. Op basis hiervan kan de koopovereenkomst worden ontbonden.

Stap 6: De ondertekening van de koopakte

Wanneer u en de koper overeenstemming bereiken over de prijs, wordt de koopovereenkomst opgesteld. Hierin worden de gemaakte afspraken schriftelijk bevestigd. Lees de akte zorgvuldig door en zet pas uw handtekening als alles volgens u juist is weergegeven.

Stap 7: Naar de notaris

Controleer altijd samen met uw NVM-verkoopmakelaar of de gegevens kloppen. Houd er rekening mee dat de koper het recht heeft vóór levering uw woning te inspecteren om te zien of alles in de afgesproken staat wordt achtergelaten.
Computoon
11 jaar geleden
gonna
11 jaar geleden
Zo hoort het als hierboven beschreven. Echter mijn makelaar doet niks. Ik krijg zelfs geen antwoorden op mijn vragen per mail.
gonna

Andere antwoorden (4)

Als alles goed is moet er een contract zijn tussen de makelaar en de verkoper, daarin staat wat de courtage is en wat ze daar allemaal voor doen. Ook moeten daar de extra onkosten in vermeld staan. Vraag dat contract op bij de makelaar. Meestal staat daar ook in vermeld hoelang het contract loopt en mocht het binnen die tijd niet verkocht zijn kan je overstappen naar een andere makelaar. Succes en ...laat deze toestand jouw leven niet nog verder in de war maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Hoezo 'leven niet nog verder in de war maken'? Is dat al zo dan?
gonna
11 jaar geleden
Ik snap wel waarom Fairy dat zegt. Vanwege het gedrag van ex en makelaar, is het niet onmogelijk dat mensen gefrustreerd of in de war raken. Maar ik raak niet gauw in de war hoor Fairy! Dat is precies wat ex graag zou willen, maar wat echt niet gebeuren gaat!
Gonna
Je mag van een makelaar verwachten dat hij er alles aan doet om te zorgen dat het huis zo snel mogelijk verkocht wordt. Dus adverteren, bezichtigingen regelen en daar ook zelf bij zijn en zorgen dat je huis op Funda komt. 2% courtage is best aan de hoge kant, dus daar mag je iets voor verwachten. Meedoen aan de open dag zou ik wel doen, maar je moet wel heel duidelijk laten maken wat dat kost. Bijkomend probleem is dat je als bewoner thuis moet zijn en het jouw ex niks interesseert. Kopers weten dat niet, dus die maken wellicht een vreemde ervaring mee.

Overigens vind ik wel dat je vooraf had moeten vragen wat de makelaar voor die paar duizend euro eigenlijk voor je doet. Nu je de opdracht al gegeven hebt, kun je moeilijk meer terug en een ander zoeken. Het is ook voor de makelaar wel gunstig om het huis snel te verkopen, want pas dan ontvangt hij z'n geld.
11 jaar geleden
gonna
11 jaar geleden
Dat is waar Paulus. Ik had het na moeten kijken. Maar ik ging van mijn advocaat uit dat het wel goed zou zitten, vanwege het vertrouwen in mijn advocaat. Nu ja ik maak me niet al te druk erover, want ik kan nog wel een paar jaar lang eten en huur betalen gelukkig. Maar natuurlijk laat ik het nu verder niet op zn beloop. Gonna
gonna
11 jaar geleden
Kan het ook zo zijn dat Makelaar meer in het belang van ex zou kunnen werken? Het is een klein dorp en ik weet nog uit ervaring dat daar ons ken ons de regel is als je begrijpt wat ik bedoel. Makelaar is wel lid van branchevereniging en ex wilde persee makelaar aldaar. Branche zegt ook niet altijd wat toch?
paulus811
11 jaar geleden
Goed zo Gonna. Het is een lastige tijd om je huis te verkopen en verwacht wordt dat de prijzen nog iets verder zakken. De makelaar moet dus zijn stinkende best doen om het huis z.s.m. kwijt te raken. Zit 'm boven op z'n lip en vraag wat ie al voor je gedaan heeft. Hij heeft de opdracht om jouw huis te verkopen tenslotte geaccepteerd, dus moet niet komen met verhalen als 'lastig huis', 'moeilijke markt' en dat soort verhalen. Dat de huizenmarkt niet al te best is weten we, juist dan moet je je als makelaar bewijzen. En 'een bord plaatsen voor de open dag'? Dat 'te koop' bord moet er al staan!
paulus811
11 jaar geleden
Dat je ex en de makelaar misschien vriendjes zijn, zou best kunnen. Maar wie betaald bepaald, zeg ik altijd. En dat ben jij in dit geval. En wat is het voordeel voor je ex om niet te verkopen? Dat hij erin kan blijven wonen? Voor de makelaar is er in ieder geval geen financieel voordeel, want jij rekent pas met hem af ná de verkoop. En aangezien het een percentage van de verkoopprijs is, is het voor hem ook gunstig om zsm te verkopen aangezien de prijzen nog iets zullen dalen. Wel is het zo dat een makelaar geen verkoper kan toveren. Het is een moeilijke tijd en 2,5 maanden te koop is nou ook weer niet idioot lang. Maar de makelaar heeft alleen naar jou een verplichting, het kan geen kwaad hem daar eens goed op te wijzen. Dan weet hij in ieder geval dat het wat jou betreft serieus moet worden aangepakt. De tijd dat makelaars slapende rijk konden worden is echt voorbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"De tijd dat makelaars slapende rijk konden worden is echt voorbij." En zoals de mier in de fabel van de krekel en de mier hebben alle makelaars natuurlijk gespaard voor mindere tijden zodat ze nu voor hetzelfde geld nog meer effort kunnen leveren?
Wat je kunt verwachten van een verkoopmakelaar is dat deze een actieve rol heeft bij het verkopen van de woning.
Het plaatsen van advertenties in de plaatselijke woningkrantjes, het internet, etc, maar ook het regelen van bezichtigingen, onderhandelingen met een potentiele koper, het opstellen van contracten.
Het is handig/was handig geweest als je voor het aangaan van een overeenkomst met een makelaar helder krijgt welke stappen de makelaar neemt om het huis te verkopen. Vraag er anders eens naar bij de makelaar. De klant is koning, dus je hebt alle recht om te weten wat er voor de verkoop van je huis wordt gedaan.
Het opnemen van een woning voor een open huis is redelijk normaal en aangezien de verkopende partij het huis meestal zo snel mogelijk wil verkopen snap ik best dat de verkoper hier 9 van de 10 keer mee akkoord gaat - het zal voor hun dus administratief gezien wellicht makkelijker (en dus goedkoper, uiteindelijk hopelijk ook voor hun klanten) zijn om te vragen of mensen willen laten weten wanneer zij hier NIET aan mee willen werken.
Als je het idee hebt dat je niet goed genoeg op de hoogte wordt gehouden (dat haal ik uit de laatste paar zinnen van de toevoeging) dan kun je ze best zelf eens bellen of aan ze vragen of ze je wat vaker op de hoogte willen houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij loopt eens door je huis, maakt een rapportje met een mooie prijs, zet twee bordjes in de tuin en een advertentie op internet en funda. Met een beetje geluk nog een advertentie in het lokale leugenaartje en dat is het wel.
Voor al dat werk stuurt hij je een rekening van drie- tot vijfduizend eurootjes...

Makelaars verdienen (vooral in goede tijden) erg veel voor wat ze doen. Bovendien incasseren ze dat geld ook als je uiteindelijk zelf je huis verkoopt, of via een andere makelaar een koper vindt.

Je kunt natuurlijk zelf ook adverteren, tenzij je enge voorwaarden hebt ondertekend. Je kunt de prijs verlagen (afhankelijk van je eventuele resthypotheek heb je een verlaging van twintig mille zo verdiend als je huis dan verkocht wordt....) De makelaar krijgt een percentage en is dus gebaat bij een hoge prijs, het huis in zijn portefeuille kost hem niks, is alleen maar gunstig omdat hij zijn klanten meer kan laten zien.

Makelaars behoren tot de financiele markt in die zin dat ze niet de belangen van hun klanten, maar hun eigen belangen voorop stellen. (Je bent gewaarschuwd!)

Toegevoegd na 8 minuten:
2% van 250.000 is 5000 eurootjes, bij een (fors) uurtarief van 75 euro kan hij zo'n 66 uur voor je bezig zijn, en daar zitten dan de nodige secretariaatsuren bij ingecalculeerd, dus in totaal mag je makkelijk 75 uur werk van het makelaarskantoor, speciaal voor jou, verwachten.