Heb ik garantie op vissen indien ik foutief ben geïnformeerd, door de winkel, over het gedrag van een vis.

Ik kocht een naaldmeerval bij de dierenspeciaalzaak. Hier hebben ze me niet verteld dat een naaldmeerval vanwege zijn lengen niet goed kon keren. Hij is in een holle steen gekropen waar hij niet meer uit kon. Helaas is hij hierdoor dood gegaan.

Ik vind dat de winkel me hierop had moeten attenderen, de winkel vind dat ze hier geen rekening mee kunnen houden (dit had ik immers zelf kunnen bedenken gezien de lengte en vorm van de vis).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (4)

De mensen in de winkel staan daar om geld in het laatje te brengen en geven niet altijd de juiste informatie of zelfs helemaal niet. Het beste kun je je eerst inlezen over de aan te schaffen vis. Dit om mis verstanden als deze te voorkomen.
Wil er wel bij zeggen dat er ook goeie zaken zijn die wel de juiste en veel informatie verstrekken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus antwoord op je vraag is dat je niet juist bent ingelicht, maar vermoed dat dit geen garantie geval is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij aanschaf van een dier mag men er vanuit gaan dat men voldoende achtergrond informatie heeft wat betreft het houden/verzorgen van een dier, en de zaken hieromtrent. (eigenschappen en gedrag b.v.)

voor een dierenwinkel is het niet toen om alles op te sommen wat van belang is. (van voer tot waterwaarden, van mogelijke gevaarlijke schuilplekken tot aquarium afmetingen en water temp.)
in feite had je dit dus idd zelf kunnen weten vóór de aanschaf.

had jij hierom gevraagd, zijn ze dus wel verplicht om de juiste info te geven, maar helaas vergeet men dit, weet men dit niet, of maakt men er een verhaaltje van zodat er toch sprake is van verkoop (lees: geld in kassa) of is het gewoon niet mogelijk.

de bewering dat jij dit had moeten zien aan de lengte en vorm van een vis vind ik onzin. dit zegt niet per definitie iets over de wendbaarheid. de kuhli's (indische modderkruipertjes) zijn ook lang en hebben ook een bepaalde vorm en komen ook niet klem te zitten.

daarbij is het niet vreemd dat men aanneemt dat een vis ook zelf weet hoe wendbaar deze is, omdat merendeel van de vissen zich zo makkelijk vastzwemt.

wettelijk gezien kan je hier dus niets mee:je kan niet eisen, hun zijn niets verplicht.
nu lijkt het een beetje een principe kwestie te worden (wellus/nietes) wat ook niet goed is met het oog op de kassa, en waarbij jullie beiden de poot stijf houden.

jullie hadden dit beiden kunnen weten (vragen/vermelden)
jij koopt geen vis om hem te laten verzuipen, en hun verkopen geen vis om het dier bij jou dood te laten gaan.

de winkel heeft wel een naam hoog te houden, dus als het schenken van een levend exemplaar zo'n probleem is, dan zou bv een zakje watervlooien ook niet verkeerd zijn als gebaar om je tóch tegemoet te komen ook al zijn ze dit niet verplicht.

dan zit de kans er ook in dat je nog een keer terugkomt bij die winkel om een aanschaf te doen, wat voor jullie beiden een voordeel heeft.

dus garantie heb je helaas niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het zo lees bent u niet foutief geïnformeerd, maar niet geïnformeerd. Daar kun je een winkelier niet op afrekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juridisch gezien heeft u een deugdelijk produkt gekocht, de meerval was gezond en volgde gewoon zijn iinstinct. Meervallen willen zich altijd verschuilen, dat is een algemeen bekend feit. De koper wordt verondersteld voldoende kennis te hebben van het gekochte dier, zeker nu het geen gewone vis is.
U kunt het de winkel niet aanrekenen, maar wel u zelf. U heeft een dier dat afhankelijk van u was een nare dood laten sterven.