Waarom word Maxima als Willem-Alexander koning word koningin maar als Amalia trouwt en koningin word word haar man een prins, waarom?

Als een koning trouwt wordt zijn vrouw koningin maar als een koningin trouwe word haar man een prins, waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
8.3K

Antwoorden (5)

Omdat koningIN de vrouwelijke versie is van koning, ECHTER er is een koning aanwezig die dient als Staatshoofd (verg. boer en boerin). Als Amalia KoningIN wordt zal haar man geen Koning zijn, aangezien dat alleen voor het Staatshoofd is weggelegd en dat is hij niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling: Koningin beatrix is ook geen koningin maar een koning.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, maar dat wordt in de Volksmond: koningin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt ook weer, maar officiële titel is koning ;)
Het is nog helemaal niet bekend of Maxima wel of niet koningin wordt.

Waarom wordt een prinses bij haar huwelijk koningin en een prins geen koning?
Vroeger nam een vrouw altijd de naam en titel van haar man over, nooit omgekeerd. Dat is nu in het kader van emancipatie wel mogelijk. Qua rechten en bevoegdheden bestaat er geen verschil tussen bijvoorbeeld prins Claus en koningin Máxima.

Wat zou er veranderen als Máxima prinses zou blijven?
Het klinkt raar. De koning komt met een prinses binnen, maar wie of wat is zij? Zijn zus, nicht of vrouw? Zij wordt opzij gezet, terwijl ze het samen doen; het zou afbreuk doen aan haar positie. Bovendien gaat het tegen de traditie in. En als er iets belangrijk is bij het koningshuis, dan is het wel traditie.

Bestaan er uitzonderingen?
Alleen onze eigen Willem III (1650-1702) vormt een uitzondering. Stadhouder Willem III eiste bij zijn huwelijk met koningin Maria II van Engeland dat hij koning werd en liet zich ook kronen. Ze werden samen regerend koning en koningin. Ik kan geen ander voorbeeld bedenken, ook van huidige koningshuizen niet. Ik heb er wel eens naar gezocht. Maar wat Willem III betreft, zou je kunnen zeggen dat met hem een precedent is geschapen; het is al een keer gebeurd.

Hoe zouden we de kwestie kunnen oplossen?
Ik zou voorstellen prinses Máxima de titel koningin-gemalin te geven en de toekomstige echtgenoot van prinses Amalia koning-gemaal. Dan is voor iedereen duidelijk dat de gemaal/gemalin niet de regerend vorst is, maar is de traditie wel behouden en is het verschil tussen mannen en vrouwen gelijkgetrokken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Emancipatie. Omdat in veel landen de man als 'meer' dan de vrouw wordt gezien. Een koning is 'meer' dan een koningin.
Als de man van amalia een tandarts zou zijn, dan zou hij na het huwelijk de koning, het hoofd, van het land zijn en amalia op de tweede plAts komen.
Een koningin staat wel boven een prins.
Dus is amalia koningin en haar man prins.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om verwarring te vermijden met de staatsrechterlijke functie.

Beatrix is nu Koning (zoals de functie van het staatshoofd in de grondwet wordt aangeduid, met hoofdletter dus.) Als we het over de persoon van Beatrix hebben, zeggen we (uiteraard) 'koningin', omdat ze vrouw is.

Straks wordt Willem-Alexander Koning. En als we het over de persoon van Willem-Alexander hebben, zeggen we (uiteraard) 'koning', omdat hij man is. De echtgenote van een koning is koningin, met een kleine 'k' dus. Maar 'koningin' is geen staatsrechtelijke functie.
Je zou dus straks kunnen zeggen: de Koning leest de troonrede voor en de koning is (samen met de koningin en hun kinderen) op wintersportvakantie.

Als Amalia Koning wordt (en we zullen haar als persoon dan natuurlijk aanduiden als 'koningin'), zou het natuurlijk verwarrend zijn als haar man 'koning' genoemd wordt. Dan is namelijk niet meer duidelijk:
- hebben we het hier over een staatshoofd (de Koning) of
- hebben we het over de echtgenoot van de Koning

Toegevoegd na 21 minuten:
staatsrechterlijke = staatsrechtelijke
Computoon
11 jaar geleden
Traditioneel is de status van de man bepalend. De vrouw die met een man trouwt gaat over naar diens familie. En vroeger kon alleen de man koning zijn. Pas als een man ontbrak kon ook een vrouw de troon bezetten. In een tijd dat de koning de troepen aanvoerde, was dat niet zonder problemen. Intussen zijn in veel landen (waaronder Nederland) mannen en vrouwen gelijk voor de troonopvolging.
Meer in het algemeen: vroeger was de man de kostwinner en het hoofd van het gezin, hij kon alleen carrière maken door veel te verdienen of een baan met hoge status te verwerven. Een vrouw kon ook sociaal klimmen door omhoog te trouwen. Met de titel koningin neemt de vrouw van de koning diens status over.
Zo bezien is de man die omhoog trouwt een beklagenswaardig iemand, want hij zou de vrouw status moeten geven en doet dat niet.