Is het de taak van de politie in Nederland om bewijs te verzamelen?

Ik vraag dit omdat ik bij een aantal vragen en antwoorden hier op de site het (ongetwijfeld goedbedoelde) advies zie om zelf bewijs te verzamelen om de politie ergens van te overtuigen. Zoals het lijkt (ook in mijn eigen ervaring) doet de politie soms helemaal niets zonder geconfronteerd te worden met overduidelijk bewijs van een overtreding / misdrijf.

Hoort de politie eigenlijk niet zelf bewijzen te verzamelen?

N.B. ik vraag NIET naar de meningen over dit onderwerp, ik ben gewoon benieuwd hoe het proces feitelijk in elkaar zit en / of hoort te zitten, bij mijn weten is de politie verplicht je aangifte op te nemen en ook om bewijs te verzamelen, of dit zo is weet ik niet en vandaar de vraag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga er maar van uit dat als er inderdaad weer 2000 man uit zijn zoals nu de plannen zijn, ze helemaal nergens meer onderzoek naar doen bij kleine vergrijpen :s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik vrees het ook, ik zie het ook afglijden, ik woon in een slechte buurt, maar het lijkt erop alsof een raam dat er met veel geweld (gelukkig niet bij mij) uitgetrapt wordt vaak niet eens interessant genoeg is om langs te komen voor de politie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste manier om niet in aanraking te komen met de politie is.
Door ze te bellen.
In de meeste gevallen komen ze niet eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Knap gevonden Eef, dat is best wel grappig, maar het zou zomaar waar kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand een aanrijding krijgt met een buitenlander komen ze niet meer,oke wij zullen ons wel redden maar een ouder echtpaar komt er helemaal niet meer uit.
hier in de buurt gaat het ene na het andere buro dicht,doe maar aangifte via internet heet het dan,daar zit niet iedereen op te wachten.
Nee de politie komt steeds verder van de burger af te staan.

Het beste antwoord

Het is vooral de taak van het OM om bewijs te verzamelen als zij je willen vervolgen voor een strafbaar feit, in ieder geval nooit van degene die ergens van beschuldigd wordt. Je bent namelijk onschuldig tot het tegendeel is bewezen en je bent nooit verplicht mee te werken aan je eigen vervolging.

Als je bedoelt dat je bv getuige bent van een bepaald misdrijf en je wilt dat de politie hiertegen optreedt: bij sommige delicten kan de politie niets doen zonder dat het slachtoffer hiervan aangifte doet, zoals bv verkrachting. Zij moeten dit dan doorgeven aan het OM, en deze besluit of er tot vervolging wordt overgegaan. Daar kunnen wij zelf helaas weinig aan veranderen, maar als je zelf bewijs hebt dan is de kans wel wat groter.

Als het gaat om dat je van mening bent onterecht een proces-verbaal te hebben gekregen of onterecht gearresteerd te zijn geworden, dan nog moet het OM dit bewijzen. Maar als je bv bent geflitst dan geldt dit als dit bewijs. Als je denkt dat dit bewijs erg zwak is dan kun en mag je natuurlijk wachten tot de rechter je vrijspreekt, maar het is voor jezelf meestal prettiger om zelf aan te tonen dat de politie ongelijk had, omdat dat nu eenmaal sneller gaat.

Soms hoef je ook helemaal niet de politie te overtuigen, maar is het dan nu eenmaal makkelijker en sneller opgelost dan af te wachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Je moet in ieder geval aangifte doen van een misdrijf/misdaad. Wat de politie er vervolgens mee doet,ligt aan de prioriteit die zij er aan toe kent en die is vaak erg laag,vooral als bewijs moeilijk te vinden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort en krachtig: JA!
Jij doet aangifte met alle 'INS & OUTS', het vervolg is aan hun!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij niet alleen van de politie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van wie dan nog meer en waar baseer je dat op?
Ha, die Mlodewijk;

De kerntaak van de politie is handhaven van wet en orde en waarheidsvinding bij overtredingen en misdrijven. Daar hoort de zoektocht naar bewijs ook bij, maar iedereen die zichzelf getuige, slachtoffer of benadeelde is mag dat natuurlijk ook aandragen. Het OM kijkt dan naar de waarde van de aangedragen bewijzen. Los daarvan blijft natuurlijk het eeuwige probleem van prioriteiten stellen; zaken van grote ernst of impact en die met een grotere kans om opgehelderd te worden zullen dus altijd eerder aangepakt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat hoort de politie te doen, maar in sommige gevallen zal het zo zijn dat zonder zelf bewijzen te verzamelen de juten snel klaar zijn met hun onderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar dat is niet zo, kijk maar dit bericht... En als je dat niet aan het denken zet, dan droom maar mooi door...

En dit is de eerste en ik zeg je niet de laatste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 hoewel het artikel maar zijdelings met bewijs te maken heeft is het wel een ernstig voortschrijdend verschijnsel wat je daar aanhaalt. Overigens is de overheid zelf veel erger met het op ongeoorloofde wijze 'wholesale' verzamelen van gegevens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Martijn, breek me de bek niet open, alsjeblieft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je toevallig net mijn antwoord op: http://www.goeievraag.nl/vraag/gezag-nederland-waaraan-ontleent-gezag.35911 gezien, dat was ik aan het typen toen jij hier antwoord gaf.
Ja als blijkt of vermoed wordt dat ergens een strafbaar feit is gepleegd, is het opsporingswerk een taak van de politie. Politiemensen zoeken naar sporen, horen getuigen en slachtoffers, houden verdachten aan en leggen alle gegevens schriftelijk vast in een proces-verbaal. De eindverantwoordelijkheid voor de opsporing ligt bij het Openbaar Ministerie. Vertegenwoordigers van het Openbaar Ministerie, de officieren van justitie, hebben daarom ook het gezag over de onderzoeken van de politie. Vooral als het om zware misdrijven gaat, geeft de officier van justitie direct leiding aan het onderzoek. Daarbij houdt deze in de gaten dat de opsporing zorgvuldig en eerlijk verloopt. Dat wil zeggen: volgens de regels die in de wet zijn vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt voor het uitstekend geciteerde stukje met bronvermelding. Zo kan het dus ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel goed antwoord.
De politie is verplicht aangifte op te nemen van een STRAFBBARFEIT en ook verplicht het bewijs te verzamelen. Uiteindelijk moeten zij(Politie) het dossier aandragen voor de veroordeling van de verdachte. Dit is al voldoende voor de beantwoording van je vraag.

Je hoort weleens meer dat men zegt dat de Politie niets doet. Dat is niet zo. In de eerste plaats moet er een strafbaarfeit gepleegd zijn. In de tweede plaats moeten er bewijsbare feiten verzameld worden en dat is niet altijd zo makkelijk als men denkt. De Politie moet zich ook aan regels houden. Niet alles wat voor ons gevoelsmatig logisch is, is ook mogelijk . Niet alle feiten zijn wettelijke strafbaar in de zin dat ze in het strafrecht passen.

Feiten die strafrechtelijk niet als bewijs kunnen dienen, kunnen soms in een civielezaak wel doorslaggevend zijn.

Deze materie is echt ingewikkeld en voor sommige mensen is de logica niet te volgen.

Zijn er nog vragen dan hoor ik het wel. Mijn nickname verraad al mijn beroepsafkomst.