Kan een kaptein van een schip zowel huwelijk als scheiding op zee wettelijk uitspreken?

N.a.v. een love-boat uitzending.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
11.4K

Het beste antwoord

Een kapitein is hulpofficier van justitie en ambtenaar van de Burgerlijke Stand.

Wat deze ambtenaren mogen, mag de kapitein ook. Wat zij niet mogen, mag de kapitein ook niet. Huwelijken voltrekken mag hij dus wel, scheidingen uitspreken niet.

Volgens mij gelden die bevoegdheden ook alleen op 'volle zee'. Dus 2 km vanuit de kust rondvaren op de Noordzee en je dan door de kapitein laten trouwen, zal waarschijnlijk niet lukken.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een huwelijk ja maar een echtscheiding niet die wordt door de rechter bekrachtigd.
ronron1212
11 jaar geleden
Niet elke kapitein heeft de bevoegdheid om een huwelijk te sluiten, daarvoor moet hij bevoegd zijn om als een ​​kapitein van een schip om een ​​huwelijk uit te voeren op zee, hij moet zijn of een rechter, een minister of een officieel erkende officiant, zoals een notaris.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij is niet bevoegd om een scheiding uit te spreken

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij is niet bevoegd om een scheiding uit te spreken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen omdat het een Amerikaanse serie is mag hij een huwelijk voltrekken volgens Amerikaans recht. Een scheiding is voor de rechter voorbehouden,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zodra je uit de territoriale wateren ben, maar elke kapitein met zijn zeevaartpapieren mensen huwlijken. Hij mag/moet mensen evt. Dood verklaren en mag mensen zelfs opsluiten. Zolang het maar buiten de territoriale wateren is.