mag ik een oplichter op mijn site vernoemen met naam en toenaam?

Ik ben bezig met het maken van een website voor slachtoffers, nu kan je natuurlijk ook slachtoffer worden van oplichters, mag ik dan op de site de naam en toenaam van die oplichter op de website zetten? Ik denk zelf dat het niet mag, maar ik wil het gewoon even zeker weten..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Of u informatie over andere mensen mag publiceren in uw weblog, hangt ervan af voor wie uw weblog toegankelijk is.

Weblog toegankelijk voor iedereen
Houdt u een weblog bij dat wereldwijd voor iedereen toegankelijk is? Dan is de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van toepassing op uw weblog. Dit houdt in dat u niet zomaar informatie over anderen mag publiceren. U heeft toestemming nodig van iedereen over wie u wilt publiceren.

Bovendien kunnen betrokkenen u vragen om gegevens over hen te verwijderen of te wijzigen. Ook als zij in eerste instantie toestemming hebben gegeven, hebben zij het recht om deze toestemming in te trekken.

Weblog toegankelijk voor beperkte kring
Heeft u ervoor gezorgd dat uw weblog alleen toegankelijk is voor een beperkte kring, dan valt uw weblog niet onder de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Bijvoorbeeld wanneer u een verplicht wachtwoord heeft ingesteld en de pagina's met persoonsgegevens zijn afgeschermd voor zoekmachines.

U gebruikt uw weblog dan voor persoonlijke en huishoudelijke doeleinden. U mag dan informatie over uzelf en over anderen publiceren zonder rekening te hoeven houden met de Wbp.

Journalistiek weblog
Een weblog kan ook van journalistieke aard zijn. Over de regels die gelden voor journalistieke publicaties op internet leest u meer bij Journalistiek op internet.

Daarnaast moet u natuurlijk uitkijken voor laster: Laster is het zwartmaken van een ander door deze in het openbaar van zaken te beschuldigen van dingen die onwaar zijn. Het doel is het ruïneren van de reputatie van het slachtoffer. De motieven verschillen, maar kunnen vaak gezocht worden in wraak of frustratie na het beëindigen van een relatie.

Wetboek van strafrecht zegt daarover: Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 2 jaren of geldboete van de vierde categorie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

je moet daar wel voorzichtig mee zijn. heb je van iets geen of onvoldoende bewijs dan ben je strafbaar. ook als je zaken fout vermeldt