Krijgt de politie ook een boete voor bellen achter het stuur?

Wat voor consequenties heeft het als ook de politie de fout in gaat voor bellen achter het stuur? Zoals op deze foto. Het is niet eens goed te zien, maar wat als hij nou gewoon met zijn eigen mobiel belde, achter het stuur, krijg zo'n agent dan ook gewoon een bekeuring, of werkt dat niet zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tssss. Dat je hem niet uit de auto heb gerukt in een houtgreep met zijn bek op de straat heb gedrukt en 112 hebt gebeld. Dit kan toch niet!
(Wie weet is het wel een dienst telefoon en is hij bezig met een opsporing)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je stilstaat mag je gewoon bellen. Dus ook als je voor t verkeerslicht staat te wachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ETL Ook nog ja... :)

Het beste antwoord

Als jij 112 belt op de snelweg tijdens het rijden, vanwege een gevaarlijke situatie, of beter gezegd, wanneer elke seconde telt. Is mij wel eens gebeurd. En je geeft dit aan tijdens het bellen. "hallo ik bel nu zelf achter het stuur..." dan zal de centralist meteen zeggen, "dat geeft niet, zegt u het maar..."

Ik ga ervanuit dat dit voor de politie ongeveer hetzelfde is. Ook de politie moet zich aan de wet houden, maar wij kunnen niet beoordelen of zijn telefoontje met zijn werk te maken heeft. Ik ga er dan maar even van uit dat dit wel zo is.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als elke seconde telt op de snelweg zou ik mijn auto even op de vluchtstrook of in de berm zetten denk ik...
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja en nee :-) dat kon ik niet daar, A28 werkzaamheden, vluchtstrook tijdelijk weg. En ik heb een keer op knooppunt grijsoord achter iemand aangereden (dronken achter het stuur) levens gevaarlijk bezig. En ik wilde de politie kunnen vertellen waar deze idioot naar toe ging.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Maar anders zeg ik ja idd, ff in de berm zetten. Hoewel dat eigenlijk ook niet mag op de snelweg. Bellen achter het stuur mag niet, en auto in de berm/vluchtstrook zetten op de snelweg om te bellen mag ook niet.
Castle
11 jaar geleden
Ook politiemannen horen een handsfree-kit in de auto te hebben als ze voor hun beroep moeten bellen. Bellen in de auto is wettelijk nooit toelaatbaar omdat je een gevaarlijke situatie kan creëren. Dit is tenslotte de grondslag van de wetgeving.

Andere antwoorden (2)

In principe zou de agent bekeurd moeten worden, maar er zal geen collega zijn die aan "matennaaierij" zal gaan doen! De Politie staat niet boven maar NAAST de wet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De cops hebben dikwijls allerlei beroepsmatig ontheffingen, zodat ze bijvoorbeeld harder mogen rijden dan voor jou en mij toegestaan is. 't Zou me niks verbazen als ze ook een ontheffing hebben voor bellen tijdens 't rijden.