Ik heb twee glasbakken pal achter mijn huis staan. Ze veroorzaken enorm veel overlast. Mag dat zomaar? Er zijn toch grenzen aan geluidsniveaus?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.3K

Antwoorden (2)

Voor het plaatsen van een glasbak is een vergunning nodig. In de vergunning staan de voorwaarden omschreven, waar aan voldaan moet worden.

U kunt de overlast bij de gemeente melden en vragen of er een onderzoek naar deze overlast gedaan kan worden. Tevens kun u de vergunning voor het plaatsen van de glasbak opvragen bij de gemeente ( WOB verzoek).
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Ja, er zijn wel grenzen aan geluidsniveaus.
Maar worden die ook overschreden?
En woon je in de buurt van een grote supermarkt,
of bij een winkelcentrum, dan kun je die dingen daar verwachten.

Het normaal gebruik van glasbakken hoeft echt niet zo veel herrie te veroorzaken.

Bij mij in de stad staan overal glasbakken.
De gemeente zegt:

Om geluidsoverlast te voorkomen, vragen we u om alleen overdag, van 8.00 tot 20.00 uur, gebruik te maken van de glascontainers.

Voor het melden van overlast moet je dus bij je eigen gemeente zijn.
En het mooiste zou zijn als je een klacht zou indienen, met ondertekening door een heleboel buurtbewoners, die de klacht delen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De gemeente heeft er een bord bij geplaatst dat er niet gebruik van gemaakt mag worden tussen 21:00 uur en 7:00 uur. Dit betekent overlast tussen 7:00 uur en 21:00 uur, praktisch de hele dag dus. Afgezien hiervan wordt dit verbod door mensen massaal aan de laars gelapt. Er wordt glas gedeponeerd tot ongeveer 23:30 uur 's avonds. Wat heb je ook aan een verbod als er niet op gecontroleerd wordt? Het geluid is gemeten, ligt rond 70 decibel, ver boven gangbare normen, daarbij is het soort van geluid erg irritant. De glasbakken staan zoals gezegd pal achter mijn woning en horen daar naar mijn mening niet. Deze horen bij de supermarkt te staan. Mijn vraag blijft daarom: mag de gemeente deze geluidsoverlast veroorzaken?