Indien een vereniging een boete oplegt aan een lid, wat is dan de wettelijke manier om dit te doen?

Ik heb een boete ontvangen van een privé mail adres van een bestuurder dat ik niet herkend heb als van de vereniging.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.2K
ronron1212
11 jaar geleden
je kan geen boete van een vereniging krijgen. Wel kan het bestuur mits dit in de regelementen staat je een bedrag laten betalen voor actie die beschreven staan in het regelement

Antwoorden (2)

Contact opnemen met het bestuur en erom vragen of dit wel klopt.

Als je een boete zou krijgen dan is dit niet meer dan normaal dat dit per post gebeurd lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad per post, en niet namens de voorzitter of penningmeester maar van het hele bestuur
Gek geval. Weet je zeker dat het afkomstig is van dat bestuurslid en geen spam is?
Zo ja, weet je zeker dat hij het bericht namens het bestuur heeft verstuurd?
Zo ja, dan is het zeer de vraag of de vereniging boetes kan opleggen aan zijn leden. Dat moet in de statuten zijn geregeld, anders is het juridisch niet geoorloofd een boete op te leggen. Een vereniging kan namelijk geen verplichtingen opleggen aan de leden, behalve als de leden daarmee hebben ingestemd door lid te worden. Als je lid wordt aanvaard je de statuten; en als daar dan een boeteregeling in staat, ben je daaraan gebonden. Anders kunnen ze je geen boete opleggen.
Zo ja, dan is nog de vraag of de statuten voorzien in een beroepsregeling, waarmee je de boete kunt aanvechten voor een beroepscommissie of zoiets.