Mag een winkel bij het schap een lagere prijs voor het product aangeven dan bij de kassa berekend wordt?

Gisteren was ik bij mijn buurtsuper (C1000) waar de vegetarische producten in de aanbieding waren. Ik vind de burgers erg lekker en nam twee pakjes mee. Omdat het wel vaker fout gaat bij aanbiedingen (alleen enkele producten van dat merk blijken in de aanbieding te zijn en omdat het niet heel duidelijk aangegeven staat, pak je toch het dure product en betaal je alsnog de hoofdprijs), heb ik het wel 3x gecheckt. Ja hoor, op de burgers van het huismerk, vegetarische productnaam, krijg je 30% korting, van 1,99 voor 1,39.

Aangekomen bij de kassa wordt er gewoon 1,99 berekend. De behulpzame dame kijkt het na in het foldertje en daar staan de hamburgers niet bij. Ik nogmaals kijken bij het schap en daar staat het toch echt. Hoofdcassière erbij gehaald, en die wist er inderdaad van, dus ik kreeg m'n 60 cent terug, nadat de hele winkel natuurlijk van mij baalt omdat ik moeilijk doe, mensen in de rij laat wachten enz.

Dit gebeurt mij wel vaker en ik zie dan nooit een indicatie dat het kassapersoneel iets doet om de prijs van het product in de kassa aan te passen, zodat de volgende klant niet ook teveel berekend wordt.

Is dit wel toegestaan? Ik dacht dat het illegaal was om op het schap de ene prijs aan te geven, en bij de kassa een andere prijs te berekenen. Wie kan mij hier meer over vertellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de kassa kunnen ze niks doen aan de prijs, ze zullen dan een afdeling moeten bellen om dit aan te passen in de computer. Het is volgens mij niet illegaal, jij staat hier gewoon in je recht, het zou niet mogen dat de verkoper eist dat jij toch 1,99 betaalt. Dat is wat anders dan dat he illegaal is om de verkeerde prijs aan te geven, een foutje van het personeel zou dan strafbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben toevallig cassiere. En ik maak dit elke dag mee; 'Maar mevrouw die appels waren toch in de aanbieding?'. En jij zegt hier;' ik zie dan nooit een indicatie dat het kassapersoneel iets doet om de prijs van het product in de kassa aan te passen, zodat de volgende klant niet ook teveel berekend wordt'. Maar de kassa afdeling gaat hier helemaal niet over. De scan stickers horen de juiste prijs aan te geven, en daar is in (in dit geval)de verantwoordelijkheid van afdeling Vers of watdanook. Ik vind het altijd vervelend als mensen tegen mij gaan zeuren daarover, want mensen horen alleen aan de kassa te komen om te betalen ipv te zeuren over het assortiment. Dus ik ga of bellen naar de afdeling of stuur ze door naar de informatiebalie, om te kijken of de korting klopt en geef ze dat ook. Ik vind het zelf heel irritant als dit elke dag weer gebeurt. Dan komt iemand 2 cola's voor de prijs van 1 afrekenen, maar allebeide cola's hebben hun eigen prijs van $1.50 eropzitten. heel irritant. Natuurlijk, natuurlijk horen ze de juiste prijs te krijgen!! Maar het is niet de schuld van de kassa mederwerkers.. Dan is het bij AH ook nog zo, dat velen geen Bonuskaart hebben en daarom hun korting niet krijgen, verkeerd gekeken hebben, of dat de korting alleen voor een specifiek product word gegeven en dat mensen er een verkeerde bij pakken. ik hoop heel erg dat dit verbeterd word, want ik word er ook niet goed van. Toegevoegd na 2 minuten:
nouja, mensen mogen best zeuren, want ze hebben recht op die korting. maar sommige mensen doen helemaal alsof het mijn schuld is, en gaan dan heel vervelend doen. -.-
paulus811
11 jaar geleden
Ik voel wel met je mee ThirzaJoy, maar voor de klant ben jij het aanspreekpunt van de winkel en meestal enige kontakt. En ik maak het ook vaak mee als klant bij AH. Sta ik eerst in de rij om de boel af te rekenen, kan ik daarna nog een keer in de rij om de korting en mijn gelijk te krijgen. Ook dat is irritant. M.a.w. het is voor niemand leuk en voor een cassiere een goede reden om met het management te bespreken dat aanbiedingen beter geregistreerd moeten worden in het kassasysteem. Uiteindelijk is dat voor de hele winkel beter, want ook de informatiebalie kost geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk is het zo dat een artikel maar een prijs kent en dat is de prijs, die in het schap staat of liever gezegd aan het artikel hangt. Ook al staat er tien keer in de folder dat er een korting is dan nog is dat de prijs die u moet betalen. De prijs die aan het artikel hangt. Wat in een folder staat vermeld, kunt u zich niet op beroepen. Als een artikel fout geprijsd is bijvoorbeeld een kostuum bij C&A heeft een prijskaartje van € 400,- maar het moet € 700,-- zijn dan moet C&A voor € 400-- afrekenen. Tip:Maak een foto van het produkt met het prijskaartje duidelijk aan het produkt bevestigd.Zelf niet aan het prijskaartje komen. U zou beticht kunnen worden van verwisseling. Dit als bewijsvoering in geval er niet geleverd wordt. Maak melding van uw reclame(klachten)recht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste ThirzaJoy,
Ik verwijt het zeer zeker niet de kassamedewerkers, want die hebben de fout niet gemaakt. Maar als zij niet doorgeven aan de afdeling Vers of wat dan ook dat het artikel verkeerd geprijsd is, blijft dit probleem zich de hele week voordoen. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik als klant zelf naar de betreffende afdeling moet gaan om daar aan de schooljongen die toevallig de vakken staat te vullen te vertellen dat hij de prijzen aan moet passen? Dat gaat toch ook niet werken? Maar ik begrijp zeer zeker dat jij hier ook niet blij mee bent! Deze situatie kent alleen maar verliezers. Behalve de baas (wie dat ook mag wezen), want die krijgt uiteindelijk meer geld in zijn zak dan waar hij recht op heeft. Ik wens je veel sterkte met 'zeurende' klanten als ikzelf. :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je 10 minuten bezig bent om iets van 1,99 voor 1,39 te krijgen (scheelt 60 cent) dan ben verdien je 3,60 per uur. Beetje zonde van je tijd zou ik zeggen.
paulus811
11 jaar geleden
Maar bierkaai, als je die 60 cent binnen 1 minuut terug krijgt verdien je 36 euro per uur en das ineens interessant. M.a.w. achteraf weet je pas hoe lang het geduurd heeft en voor velen is het ook een principekwestie om niet meer af te rekenen dan nodig. En de klanten na jou bewijs je er een dienst mee, want met een beetje mazzel wordt de prijs in het kassasysteem aangepast.

Het beste antwoord

Als ik antwoord moet geven op je vraag: "Mag een winkel bij het schap een lagere prijs voor het product aangeven dan bij de kassa berekend wordt?" Dan is het antwoord, nee, dit mag niet. Dit valt onder misleiding.

Dit is wettelijk vastgelegd in het: Besluit prijsaanduiding producten.

Ik kan me een TV uitzending herinneren van jaren terug waarin eens gezegd werd dat de kassa altijd gelijk heeft. Maar dat jij als klant dan alsnog kan kiezen, wel of niet akkoord te gaan met de verkoop. En dat de winkel dezelfde rechten heeft, als de kassa bijvoorbeeld €10,- aangeeft voor een TV.

Aan de andere kant zegt de ConsuWijzer weer dat de schapsticker bindend is.

______________________________________________

Maar C1000 is er altijd al goed in geweest dit soort (geen) fratsen uit te voeren.

Ik heb met mijn moeder vorig jaar 2 puddinkjes van Mona gekocht. Er stond bij: 2 halen, 1 betalen. Komen we bij de kassa, alles afgerekend. En bij bon controle zagen we dat we de volle mep betaald hadden.

Dus wij naar de balie, zegt die muts, sorry oude aanbieding (stond geen datum op het bordje). Dus helaas geen geld terug. Mijn moeder zegt tegen haar, nou dan hoef ik ze dus niet, geef mij mijn geld maar terug. Zegt zij "sorry mevrouw, de koelketen is onderbroken, dus we kunnen het product niet terug nemen."

Nou toen werd ik me aan partij kwaad zal ik je vertellen. We waren de winkel nog niet eens uit geweest. Bedrijfsleider erbij, nog steeds geen geld terug.

Wij boos naar buiten daar heb ik de verpakkingen los getrokken, en van iedere pudding een hap genomen, en ik weer naar binnen met de bon. Ik heb gezegd dat ik de toetjes terug kwam brengen, en het geld terug wilde. Kwaliteitsafwijking, ze smaakten zuur.

Cassiere boos, bedrijfsleider boos, maar wel mijn geld terug. Ik kom daar nooit meer.

En als ik van mijn nichtje de verhalen hoor over haar C1000, aanbiedingen uitverkocht op maandag ochtend om 8:30, oude aanbiedingen bordjes laten hangen....fijne winkel.

Doe mij dan Kwalbert maar, daar krijg ik zonder gezeik mijn geld terug omdat zij het verkeerd gedaan hebben, ook al moet ik daarvoor dan even langs de info balie. En ter informatie, als bij AH de prijzen niet kloppen, word dit 9 van de 10 keer aan de afdeling doorgegeven, en word er meteen iets aan gedaan. (tenzij de cassiere dit niet doorgeeft.)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus ! en ik moest erg lachen, heerV, wat slim...
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja nou, ik moet zeggen, ik was echt zo ontzettend kwaad. En waar ging het nou over. Een euro? twee hooguit. Maar toen die muts begon over "koelketen onderbroken..."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat is wat mij vaak het meest verbaast, dom gedrag... hoe wil je een klant "houden" ? klantvriendelijk zijn, in ieder geval niet door zo on-flexibel op je eigen fouten te reageren... :)
Computoon
11 jaar geleden
Even reagerend op Heer Voldemort:
als een winkel een tv aanbiedt voor euro 10.- die normaliter euro 1000.- kost, dan is sprake van een ''kennelijke fout". Kennelijke fouten zijn niet bindend; een klant kan niet 'eisen' van de winkelier dat hij voor euro 10.- het toestel aan jou verkoopt, ook al stond de aanbieding zwart-op-wit. (Ja, eisen kan hij het wel maar dit 'recht' halen zal niet lukken.)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja dat is wat ik bedoel, op dat moment, kan de verkoper er voor kiezen niet akkoord te gaan met de verkoop. En jij als consument hebt die keuze ook, als een kassa bijvoorbeeld aangeeft dat een zak appels €100,- kost. Dan mag jij ook zeggen dat je ze niet wilt kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als bij het schap staat dat het 7 euro kost maar ze berekenen bij de kassa toch 10 euro in de hoop dat jij dat niet in de gaten hebt, is het dan wel misleiding?
(Ik ga je link nog eens goed bestuderen. Nu geen tijd. Toch vast bedankt.)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik denk dat het in dat geval erop neerkomt. Hoe vaak gebeurd het? Een fout kan altijd gemaakt worden. Maar elke week bij een stuk of 10 producten...is dat een fout, slordigheid, nalatigheid of opzet? Als je het als winkel opzettelijk doet, om meer te verkopen. Dan zal het wel op misleiding neerkomen ja. Het lijkt me alleen lastig te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord geeft aan dat er sprake is van 'misleiding' wanneer deze situatie zich voordoet. Dit is iets waar ik mee naar de bedrijfsleider kan stappen als dit voor de zoveelste keer voorkomt. Ik kan dan ook verwijzen naar de bronnen. Bedankt.

Andere antwoorden (7)

In dit geval heb jij gelijk, was de prijs aannemelijk, had er 0,30 cent gestaan, dan was dat niet aannemelijk en had de cassiere het bij het rechte eind gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In principe moeten de produkten worden verkocht voor de aangegeven prijs (anders zou het een zooitje worden). Ook als er een menselijke fout is opgetreden (verkeerd prijzen) ligt de schade daarvan bij verkoper (die het evt kan verhalen op zijn verzekering). De klant mag daar nimmer de dupe van worden.

Mooi voorbeeld: De taarten van de Hema, die voor een eurie moesten worden verkocht. Jammer voor de Hema (menselijk foutje), leuk voor Cees Consument.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit gebeurt vaak, alleen je weet het pas als je oplet en de bon checkt ! (en wie doet dat nog?)
bij ah gebeurt het regelmatig en ik ga dan naar de klantenservice waar ik het teveel betaalde terugkrijg.
de winkel hoort de juiste prijs te tonen op het schap, logisch. maar om wat voor reden ook, wordt bij een prijsverhoging vaak wel de kassa, maar niet het schap aangepast.
is het toegestaan ? het lijkt mij een kwestie van slordig opereren op de vloer, maar bij grote bedrijven gebeurt dat wel vaker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag in principe wel omdat zij degene zijn die de dienst uitmaken, maar de supermarkt doet er zeer slecht aan om dit vaak voor te laten komen omdat klanten hier niet op zitten te wachten en dus sneller wegblijven. Vaak bij aanbiedingen zijn de prijzen (nog) niet aangepast in de kassa. De scanner leest dan het normale bedrag af, wat je uiteindelijk betaald. Wel is het zo dat als je dit thuis pas opmerkt, dat je terug kunt gaan met de bon om je verschil terug te eisen. Als het daadwerkelijk een actie/aanbieding betreft en op de bon staat niet dat de korting verrekend is, heb je recht op je "te veel" betaalde bedrag en zullen ze je dit dan ook terug moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het mag in principe wel...?
Nee het mag NIET!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dat is eigenlijk ook de kern van mijn vraag: mag dit wel? Maar ik moet zeggen dat ik de antwoorden verder nuttig vind, hoor.
Dat is inderdaad niet toegestaan.

Ik denk dat als ze dat 2 keer of meer heeft gedaan je ze wel mag aanklagen maar ik zou ook aan andere mensen die vaak bij de c100 komen even informeren of dat bij hun ook weleens gebeurt.

Succes.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar dan moet je niet klagen over de caissière maar over het scan apparaat denk ik!

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar dan moet je niet klagen over de caissière maar over het scan apparaat denk ik!

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar dan moet je niet klagen over de caissière maar over het scan apparaat denk ik!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp niet wat je bedoelt. Ik klaag helemaal niet over de cassière. Ik vrees dat dit het beleid deze C1000 is. Dat ze slordig zijn met het invoeren van de aanbiedingen en dat als iemand merkt dat het niet klopt, ze de prijzen in de kassa niet aanpassen. Ik verwijt dat de bedrijfsleider (of hoger) - zeker niet het meisje dat daar toevallig achter de kassa zit. Zeker niet het meisje dat daar toevallig achter de kassa zit. Zeker niet het meisje dat daar toevallig achter de kassa zit. ;)
De prijs die bij het artikel op het schap staat, dient de prijs te zijn die bij de kassa in rekening wordt gebracht.

Met de software van tegenwoordig zou het geen kunst meer moeten zijn om de prijs van een product goed in het systeem te krijgen. (Enig ongemak kunnen dan nog combinatieaanbiedingen zijn.)

Bij een speeldgoedzaak hier in de buurt heeft men een bordje bij de kassa in de geest 'scanprijs is juiste prijs' maar dat is (naar mijn mening) een 'flutoplossing'. De ondernemer moet ervoor zorgen dat de prijzen bij de producten zelf gelijk zijn aan die bij de kassa.

Iets 'illegaals' zie ik echter niet aan deze irritante slordigheid van de ondernemer. De koop komt namelijk niet tot stand op het moment dat jij het product uit het schap haalt maar op het moment dat je de prijs betaalt die de ondernemer ervoor vraagt. Daarna is het product namelijk pas je eigendom. Vraagt de ondernemer aan de kassa iets anders, wat let je dan om het product terug te (laten) leggen, omdat je op het verkeerde been bent gezet.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem met die scanprijs is juiste prijs komt doordat mensen wel eens stickers verwisselen. Ze kunnen alleen niet volhouden dat de schapprijs fout is want op basis van de schapprijs bepaal je je aankoop (tenzij de schapprijs een kennelijke fout is: 1,50 voor een DSXL ipv 150).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk rijst wel de vraag op welk moment je het eens bent geworden over de prijs. Als het bordje bij het product een prijs vermeldt dan geeft de verkoper volgens mij aan dat hij dat product voor die prijs wil verkopen. Als ik het vervolgens pak en in mijn mandje leg dan geef ik aan het te willen kopen. Volgens mij is op dat moment al wilsovereenstemming en dus een koopovereenkomst ontstaan. Ergo, je kunt vanaf dat moment de winkelier aan die overeenkomst houden. Toch?
Computoon
11 jaar geleden
Reactie op LGA: ik hoor inderdaad wel eens dat mensen het product al 'tot zich nemen' voordat ze het betaald hebben (en het vervolgens wel betalen, dat wel). Hoewel het ongetwijfeld wettelijk niet verboden is, kan ik me goed voorstellen dat een winkel dat verschijnsel verbiedt in het 'huisreglement'. Een al leeggedrongen blikje frisdrank is door een kwaadwillende wel erg gemakkelijk weg te moffelen, het lege zakje chips ook. Dit soort 'grijs gedrag' is waarschijnlijk ook de oorzaak dat groenten/fruit in een aantal supermarkten niet meer door de klanten afgewogen mogen worden. Het zal te regelmatig gebeurd zijn, dat nog gauw wat mandarijnen extra in de plastic zak worden gestopt nadat het prijsetiket al was geprint. Of dat een etiiket van een goedkoper, soortgelijk ogend fruit, wordt geplakt op een zakje met een duurdere soort. Ik blijf het net zo vreemd vinden als -ik noem maar wat- in een kledingzaak een zojuist uitgezochte jas, met prijskaartjes en al er nog aan, vast aantrekken terwijl je 'm nog bij de kassa moet afrekenen. Of een CD die je zojuist gekocht hebt (gebeurt dat nog?) vast uit het doosje halen voor je bij de kassa bent om in een 'mobiele geluidsdrager' te stoppen. (NB Fluitend de winkel uitlopen zonder betaling is volgens mij diefstal, geen verduistering. Je hebt het goed namelijk niet meer rechtmatig onder je als je de winkel zonder betaling verlaat. Besluiten om een geleend boek van de bibliotheek niet terug te brengen... da's wel verduistering.)
Bij de Jumbo is het zo dat als het bedrag bij de kassa niet overeen komt met het kaartje bij het product (zowel teveel als minder betalen) dat je dan het product gratis krijgt.
Ik weet niet hoe het wettelijk in elkaar zit. Ik zou denken dat de prijs bij het schap klopt i.p.v. de kassa.