Mag ik op een onverhard bospad fietsen met een gewone fiets?

Als er hierbij geen borden van een natuurorganisatie, of een beheerder staan (geen toegang voor fietsers), en ook geen verkeersborden, maar ook geen borden dat het een fietspad is, mag ik dan op een onverhard pad met een gewone fiets rijden, of is dit tegen de wet?

Toegevoegd na 53 minuten:
Mag ik echte stukken uit wetten zien, die aangeven dat ik daar niet mag rijden.

Toegevoegd na 3 uur:
Er stond aan het begin wél een bord fietspad (letters), geld dat bord dan niet meer als ik bij een kruising een andere weg inga?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5K

Antwoorden (3)

Iets is een fietspad als dat op de één of andere manier is aangegeven. Jij zegt toch ook niet dat je op de stoep mag fietsen omdat je geen bord hebt gezien dat het niet mag?

Onverharde bospaden waar niets is aangegeven zijn dus voetpaden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens kan het aangegeven zijn aan het begin van het bos: je mag overal fietsen op verharde paden bijv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
teusvh
11 jaar geleden
Als het een particulier bos is mag je met een tank de bomen platrijden, vermits de eigenaar dat goed vindt. Dus waarom zou je niet op een paadje mogen fietsen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onverharde paden zonder borden zijn paden "wegen", en geen voetpaden fietspaden, etc. ongeacht de breedte. Zie mijn antwoord op beginnersvraag
Artikel 5 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990:
1. Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.
2. Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.
3. Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken.

In Bijlage 1, hoofdstuk F, bij die regeling staan dan de borden waarmee het verplichte fietspad en het onverplichte fietspad worden aangeduid: het blauwe ronde bord met een wit fietsje, en het blauwe rechthoekige bord met het woord "Fietspad" (alleen in bos kunnen mensen lezen).

Het mag dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onverhard pad zonder borden.

Is een feitelijk toegankelijk pad.
Wat dus uit een baan bestaat.

Zo zijn er ook onverhard wegen/paden met meerdere banen.
Zandpad/graspad met onverhard/schelpenpad ernaast.
Schelpenpad met wel of niet een bord. Vaak onverplicht fietspad.

Maar jij spreekt over enkel een pad met een baan.
Zo'n pad kan 1 m of meer breed zijn.

Feitelijk opnbaar is voor eenieder te betreden met welk voertuig dan ook.
Men spreekt hier over een rijbaan.

De wettekst geeft aan plaats op de weg.
Hoofstuk 2 1.5

Artikel 5.
1. Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.

2. Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt

3. Zij mogen het onverplichte fietspad gebruiken. Bestuurders van snorfietsen uitgerust met een verbrandingsmotor mogen het onverplichte fietspad slechts gebruiken met uitgeschakelde motor

Uit 2 blijkt omdat er geen andere baan is voor fietsers dat ze de rijbaan gebruiken.

Mijn antwoord is dan: je mag gewoon gebruik maken van het onverharde bospad op de fiets, wanneer daar geen borden staan.

De wet maakt geen onderscheid of een weg verhard of onverhard is. Zo ook in de verkeersregels.

Dit andwoord staat haaks op het antwoord vanChristiaan roord. Ik kan het niet anders lezen.

Zelfs mag je met brommer, paard, motor, auto (als breedte dat toelaat, praktische aard) van dit onverharde pad gebruik maken.

----------------------------
Een bord met aangeven wandelroute, fietsroute, ruiterroute geeft niet aan of het een voetpad, fietspad of ruiterpad is. Ook al wordt het door een groep veelvuldig gebruikt. De juiste benaming is dan "pad" in juridische zin "weg".

Wegenwet hoofstuk 1.1.2
Artikel 1

1.Deze wet is uitsluitend van toepassing op openbare weg en.

2.Onder weg en worden in deze wet mede verstaan:

I. voetpaden, rijwielpaden, jaagpaden, dreven, molenwegen, kerkwegen en andere verkeersbanen voor beperkt gebruik;

II. bruggen.

------------------------------------------------

Bij geen andere borden:
Op een ruiterroute mag je gewoon fietsen, wandelen, etc.

Bij wel andere borden:
Vaak zijn dit gebiedsborden van organisaties privaat eigenaars.
Als daar beperkende beschijvingen op staan.
Daar wordt het gebruik gemaakt van de twee termen: vb "pad" ruiterpad en "route" ruiterroute, wat verwarring op kan leveren.

Toegevoegd na 1 uur:
site van VNG
feitelijk openbaar en toepassing verkeersregels. Toepasbaar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvulling op tekst wegens te kort ruimt Wegenwet hoofdstuk 2.4.1 Artikel 4 1.Een weg is openbaar: I. wanneer hij, na het tijdstip van dertig jaren vóór het in werking treden van deze wet, gedurende dertig achtereenvolgende jaren voor een ieder toegankelijk is geweest; II. wanneer hij, na het tijdstip van tien jaren vóór het in werking treden van deze wet, gedurende tien achtereenvolgende jaren voor een ieder toegankelijk is geweest en tevens gedurende dien tijd is onderhouden door het Rijk, eene provincie, eene gemeente of een waterschap; III. wanneer de rechthebbende daaraan de bestemming van openbaren weg heeft gegeven. 2.Het onder I en II bepaalde lijdt uitzondering wanneer, loopende den termijn van dertig of van tien jaren, gedurende een tijdvak van ten minste een jaar duidelijk ter plaatse is kenbaar gemaakt, dat de weg slechts ter bede voor een ieder toegankelijk is. 3.Dit kenbaar maken kan geschieden door het stellen van opschriften als: eigen weg , particuliere weg , private weg en soortgelijke, of door andere kenteekenen.