Is het mogelijk om een pleegkind of een wees te helpen zonder dat die bij mij inwoont? dus een Godfather ( weet de nl naam niet)

je hoort wel eens hoe slecht sommige ouders voor hun kinderen zijn, doordat ze geen geld hebben of het geld liever uitgeven aan drank en feesten en daarmee de kinderen verwaarlozen. Of waarvan de ouders het kind links laten liggen. Terwijl het ook naar bijv. de dierentuin, de bios wil. Ik heb geen tijd om iemand in huis te nemen maar zou zo een kind wel willen helpen. ( niet de ouders dus):P Het liefst een van 16,17 jaar ofzo waarbij ik help met de toekomst en kleren kan kopen als ze die niet van hun ouders krijgen. Maar hoe kom ik erachter dat die ouders dan die nieuwe nikes o.id. niet op marktplaats zetten? Heel verhaal maar hoop dat het duidelijk is.
Ik kende iemand die was als kind verwaarloosd. droeg jarenlang dezelfde kleren enzo. en de moeder ging liever naar feesten met kinderbijslag geld. Hoe en waar vind ik deze info en/ of meld ik me aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Je kunt zo'n kind zeker wel helpen. Misschien dan niet met geld of materieel, maar zeker wel door oplettend te zijn en verwaarlozing te melden bij bijvoorbeeld de kinderbescherming. Ook kun je "een kind" van 15/17 jaar aanspreken om eens op visite te komen en hem met woorden en misschien kleine beetjes materieel erop te wijzen dat hij er toe doet en net zo belangrijk is in deze wereld net als ieder ander kind.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een soort 2e thuis geven dus, zodat hij/zij merkt en weet dat de situatie waarin hij/zij zit niet de normale gang van zaken is en er weldegelijk mensen zijn die zich wel om hem/haar bekommeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe goed bedoelt ook, wees voorzichtig in dit soort dingen, voordat je het weet, sta je voor de rechter dingen uit te leggen die nooit zijn gebeurt, omdat je buren het niet "vertrouwen" zo'n jong kind bij jou in huis.
Daar komt bij dat kinderen altijd (soms niet) onderdanig zijn aan hun ouders en dat deze ouders dus echt wel weten wat er speelt, met alle gevolgen van dien voor zo'n kind.
Wacht met hulp tot zo'n kind de volwassen leeftijd van 18 jaar heeft bereikt en help het dan door bijvoorbeeld geld op zijn/haar rekening te storten voor een paar jaar. Bij kinderen onder die leeftijd moet je het echt via jeugdzorg spelen als je wat wilt doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat is het nou juist.18 jaar is te oud. Die zijn dan ook al zelfstandig als volwassenen.( en zomaar geld storten op een rekening ga ik absoluut niet doen. Misschien als ik hem of haar een tijd ken en vertrouw.... Maar ik heb het over leuke ontspanning bezorgen. Dagje pretpark o.i.d. Zoals ik al zei wil ik niemand 'adopteren' in mijn huis... En maak je over mijn staat maar geen zorgen ;) maar ik snap je concern. Dr zijn teveel zieke figuren in de wereld...