Moet ik aangifte doen van mijn verloren en verlopen ID-kaart?

Mijn ID-Kaart liep 15 juli af, maar ik ben ondertussen mijn portemonnee verloren, waar deze, alsmede mijn rijbewijs dus in zat. Ik ben al bij het naburige politiekorps geweest (onze gemeente zat die betreffende dag dicht), en heb en nummer meegekregen. Moet ik nu eerst aangifte doen voordat ik een nieuwe ID-kaart (of paspoort) en een nieuw rijbewijs aan kan vragen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb bij het naburige korps dus geen aangifte gedaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo snel mogelijk aangifte doen!
mijn zoon was zijn portemonnee met giropas en paspoort verloren, en binnen 1 dag had iemand een telefoonabonnement afgesloten, (incl nieuwe mobiel) van 70 euro per maand. na 1 maand kwam de rekening: 1000 euro naar Marokko gebeld. tijdens het kastje muur, gedoe tussen de politie en telefoonwinkel, nog eens 1500 euro. mijn zoon weigerde incasso te betalen, is opgelopen tot 8000 euro. Hij had via internet aangifte gedaan: dat telde niet volgens de politie. maar bureau was dicht.

Het beste antwoord

Ja, ook van een reeds verlopen ID-kaart of paspoort moet je eerst aangifte doen voordat je een nieuwe kunt aanvragen. Dat geldt dus niet alleen als het gaat om vervanging van een verloren document, maar ook als je een nieuw document wilt aanvragen en je hebt het oude niet meer. Je krijgt namelijk geen nieuw document als je het oude niet inlevert of toont (dat laatste als je zowel paspoort als ID-kaart hebt en ze niet tegelijk verlopen). Vandaar dat het óók bij een verlopen kaart noodzakelijk is om aangifte te doen voordat je een nieuw document kunt aanvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja je moet aangifte doen van verlies of diefstal.
ronron1212
11 jaar geleden
je moet eerst langs het gemeentehuis. hier haal je een formulier op waarop de gegevens van je id kaart staan. oa nummer van de id kaart ed.

met dit formulier ga je naar het politiebureau en doet aangifte vermissing. je id kaart wordt dan gesignaleerd. met dit aangifteformulier ga je terug naar de gemeente en kan je een nieuwe id kaart aanvragen.

PS in principe kan er van vermissing geen aangifte gedaan worden bij de politie, omdat er geen sprake is van een strafbaar feit, echter in geval van documenten is er een uitzondering en heet dit toch aangifte.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe het zit met een ID weet ik niet,maar voor een nieuw rijbewijs hoef je niet eerst naar het gemeentehuis,wel aangifte doen en hiermee bij je gemeente een nieuwe aanvragen.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
ook voor het rijbewijs moet je tegenwoordig eerst langs het gemeentehuis. procedures zijn veranderd. voorheen was het zo dat je eerst langs politie moest en daarna langs gemeentehuis. nu dus andersom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het,heb het gelezen,alleen ligt het er aan waar je woont.[zie mijn antwoord]
Ja je moet aangifte doen . De id pas blijft eigendom van de betreffende gemeente. Anders moet je een boete betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet in onderstaande regio woont,gelden bovenstaande antwoorden.

Met ingang van 14 juni 2010 kunnen inwoners van de regio Zuid-Holland-Zuid bij één loket, het loket bij de gemeente, melding doen van vermissing én daarbij direct een nieuw document kan aanvragen. De aangifte bij de politie komt daarmee te vervallen. Het doel van deze werkwijze is de aangifteprocedure klantvriendelijker maken, het voorkómen en opsporen van documentfraude, meer inzicht krijgen in valse aangiften en documentfraude en de politie ontlasten.