Kan je je buurman aanklagen opdat zijn kat jou plant heb vernielt (je ben hier 100% zeker van) ?

Toegevoegd na 13 minuten:
ik bedoel verantwoordelijk stellen voor de schade

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je in Amerika had gewoond wel. Nu ga je even netjes praten met buurmanlief en als je niet te woord wil staan doe je aangifte. Aanklagen..potverdorie zeg...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alsjeblieft zeg.... Het zijn beesten die zijn niet te temmen. Ja je kan plant verdedigen met een emmer water...
Maar aanklagen... Dat is erg onmenselijk en hebberig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo onmenselijk en hebberig? Een beest van een ander vernielt jouw eigendom.
Is dat normaal dan?

Het beste antwoord

Ik zou eerst met de buurman praten hierover. Misschien snapt hij het wel en wil hij wel vergoeden. Mocht hij ontkennen dat zijn kat het gedaan heeft dan is er een probleem.

Binnen de wet geldt de regel "Wie eist, Bewijst!". Je moet dus inderdaad bewijzen dat zijn kat de plant kapot heeft gemaakt. Dit bewijs moet onomstotelijk zijn.

Stoot de kat de plant om of eet hij ervan? Als hij ervan eet kan hij ziek worden en dat kun je misschien ook aangeven bij de buurman. Ik zou dus eerst het onderwerp op een rustige manier bespreekbaar proberen te maken met de buurman.

Succes,
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Aanklagen? Tja, dat kan wel, maar denk dat de rechter niet zo op prijs zal stellen dat je hiervoor een rechtzaak laat voorkomen en beide partijen dringend adviseren hier in onderling overleg uit te komen.
Eigenaren van huisdieren zijn echter wel degelijk verantwoordelijk voor de schade die hun huisdieren aanrichten. Vaak kan je dit als huisdiereigenaar zelfs verhalen op je WA-verzekering (afhankelijk van de voorwaarden van je verzekering). Gewoon even gaan praten met je buurman en vragen of hij de schade wil vergoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet ze wel aantoonbaar bewijs hebben. Een filmpje of foto, dat de kat van de buurman met de plant bezig was.
Al weet zij het 100% zonder bewijs geen rechtzaak.
proberen kan je het altijd. Maar de kans dat de politie hier ook echt een proces verbaal van opmaakt is 0%. De bewijslast die je moet hebben is lastig te verkrijgen al weet jij het 100%.

Toegevoegd na 8 minuten:
Aansprake stellen is dat je kunt bewijzen dat zijn kat het heeft gedaan. Ook hiervoor geldt dat je het onomstotelijk moet kunnen bewijzen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
om iemand aansprakelijk te stellen is geen aangifte bij de politie nodig. Dit is alleen mogelijk indien er een strafbaar feit geregistreerd is. Dit geval heeft betrekking op het privaatrecht en niet het strafrecht. een '-' dus. Sorrie!
ronron1212
11 jaar geleden
Lees de vraag nog een en kijk even wat er naderhand is toegevoegd.
Verantwoordelijk stellen voor de schade kan altijd. De eigenaar van een dier is namelijk aansprakelijk voor de schade die het dier veroorzaakt, ook als hij er alles aan heeft gedaan om het te voorkomen; zogenaamde risico-aansprakelijkheid (artikel 179 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek). Alleen, ik denk dat de schade niet zo groot is dat het de moeite waard is ervoor naar de politie of naar de rechter te gaan. Als de buurman een eerlijk man is en zijn kat het inderdaad heeft gedaan, zal hij de schade wel vergoeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens het BW kun je de eigenaar van een dier verantwoordelijk stellen voor de schade die dat dier aan jouw eigendommen toebrengt. Echter: de eigenaar van het dier heeft een disculpatiemogelijkheid. Hij kan zich 'verschonen' van zijn verantwoordelijkheid door te stellen dat het dier de schade heeft toegebracht buiten zijn invloedsfeer. Bij honden is dat moeilijker dan bij katten. Bij paarden is dat vrijwel onmogelijk.

Mijn antwoord is dus. Nee, ga het niet eens proberen om dit via de weg van de Wettelijke Aansprakelijkheid te doen. Ga met je buurman praten hierover.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wilde net zeggen.. aanklagen: nee. Aansprakelijk stellen: ja. Valt ook gewoon onder de aansprakelijkheidsverzekering van je buurman trouwens, er vanuit gaande dat hij die heeft. Dan moet je natuurlijk wel aantonen dat het zijn kat was. Voor de verzekering is het meestal nodig dat je hem schriftelijk aansprakelijk stelt, maar voor een goede verstandhouding is het uiteraard beter om eerst even te gaan praten.

Maar praat sowieso eens met je buurman, zéker als je vaker last hebt van zijn kat. Katten zijn zo goed als onopvoedbaar, maar het gedrag is vaak wel bij te sturen met externe prikkels. Ik had ooit een buurman die last had van mijn katten. Hij had veel losse aarde in zijn tuin, wat katten heerlijk vinden en waar ze fijn hun behoefte in kunnen begraven, terwijl ik zelf vooral gras had. De oplossing was bodembedekkers voor de buurman, wat planten bij de rand waar katten van terugschrikken, in combinatie met het omspitten van een deel van het gras in mijn tuin plus mijn nadrukkelijke aanmoediging voor de buurman om de plantenspuit te gebruiken. Gevolg was dat m'n katten hun behoefte netjes in mijn eigen tuin gingen doen. Zijn simpele maatregelen, maar 't kan soms goed helpen.