Na hoeveel jaar kun je iemand aanklagen die opzettelijk blijvend letsel heeft veroorzaakt?

7 jaar terug heeft iemand opzettelijk mij een blijvend letsel aangedaan namelijk mijn meniscus kapot geschopt waardoor 2 operaties en mijn leven lang pijn is gekomen. Nu vroeg ik me af na hoeveel jaar verloopt het dat je daar die persoon voor kan aanklagen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Onder (groot) voorbehoud zou ik zeggen: na 12 jaar is het verjaart.

Ik ga hierbij uit van een zware mishandeling want:

Er wordt onderscheid gemaakt tussen 'gewone' mishandeling en zware mishandeling. Als iemands handeling erop gericht was om iemand een zwaar lichamelijk letsel toe te brengen, is er sprake van zware mishandeling. Anders is het 'gewone' mishandeling. Zwaar lichamelijk letsel is bijvoorbeeld een gebroken neus (de Hoge Raad heeft zich hier over uitgelaten: Alleen indien blijvend ontsierend, in de regel geen zwaar lichamelijk letsel. Hangt af van het genezingsproces) of een blijvend letsel.

Volgens artikel 300 lid 2 wetboek van Strafrecht wordt:

Indien het feit zwaar lichamelijk letsel ten gevolge heeft, wordt de schuldige gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

Volgens artikel 70 van het strafrecht bedraagt:

De verjaringstermijn voor een : Tijdelijke gevangenisstraf van meer dan drie jaar => 12 jaar

Ik ga er dan even niet van uit dat het met voorbedachte rade is want dan is de minimale gevangenisstraf maximaal 4 jaar en zou daardoor de verjaringstermijn ook 12 jaar zijn in geval van 'gewone mishandeling' (zonder ernstig letsel). Gezien het feit dat je over opzettelijk spreekt zou dat een aanwijzing kunnen zijn voor 'met voorbedachte rade' maar dat hoeft nog niet zo te zijn.

In het bovenstaande ben ik wel uitgegaan van de situatie geldend voor nederland.

Ik weet overigens niet zeker of in het geval er geen 'met voorbedachte rade' sprake is én er alleen sprake is van gewone mishandeling voor jou de verjaringstermijn ook 12 jaar is omdat pas vanaf 1 februari 2006 het maximum straf werd verhoogd van 3 naar 4 jaar. En jouw geval is vermoedelijk gebeurt voor februari 2006.
Maar op zich moet dat geen probleem zijn omdat er zoals je dat verteld er eerder sprake lijkt van zware mishandeling (al is dat natuurlijk niet helemaal zeker).

Voor jouw zijn bovenstaande gegevens wel belangrijk want als het geen zware mishandeling is en/of geen met voorbedachte rade jouw verjaringtermijn erop lijkt te zitten.

Laat je dus bijstaan door een echte strafrecht jurist. Bij het Juridisch loket kun je daarnaar informeren. Of natuurlijk een andere advocaat.

Toegevoegd na 5 uur:
Voor de burgerrechtelijke schadeloosstelling en de verjaring zie reactie nr. 3
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien ben ik te snel ervan uit gegaan dat je vind dat die persoon vervolgt moet vandaar mijn strafrechtelijke benadering.
Je bedoelt misschien meer dat je die persoon financieel aansprakelijk wil stellen voor een onrechtmatige daad en dat je schadeloosstelling wil.
Hier is het strafrecht niet zozeer alleen van belang maar eerder het burgerlijk recht. Als niemand anders het heeft uitgezocht zal ik er nog op terug komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal gesproken bent u voor het indienen voor een schadevergoeding voor letstelschade te laat: De termijn van verjaring voor een onrechtmatige daad bedraagt normaal gesproken 5 jaar op grond van art. 3:310 lid 1 BW. Dan bent u twee jaar te laat! Echter: De 5 jaar termijn begint pas te lopen op de dag waarop de benadeelde daadwerkelijk in staat is een vordering in te stellen. De benadeelde moet hiervoor op de hoogte zijn van feiten en omstandigheden die betrekking hebben op de schade en de daarvoor aansprakelijke personen. Het enkele vermoeden van het bestaan van schade is onvoldoende om aan te nemen dat er sprake is van daadwerkelijke bekendheid met de schade. Indien de benadeelde zijn vordering niet kan instellen door omstandigheden die aan de schuldenaar moeten worden toegerekend, gaat de verkorte verjaringstermijn van 5 jaar pas in wanneer die omstandigheden niet langer verhinderen dat de vordering kan worden ingesteld. Hierbij kan gedacht worden aan psychische beletselen bij seksueel misbruik of kindermishandeling. In uw geval zou het kunnen zijn dat de verjaringstermijn van 5 jaar later in kan gaan. Namelijk pas op het moment dat duidelijk was dat er zulke erge letsel was. Volgens vaste rechtspraak moet "bekend is geworden" (van de schade) subjectief worden opgevat in die zin dat de termijn van vijf jaren niet gaat lopen voordat de benadeelde daadwerkelijk in staat is een rechtsvordering tot vergoeding van de schade in te stellen. Het komt er dus op aan dat degene die zich op verjaring beroept, stelt en zonodig bewijst dat de benadeelde daadwerkelijk bekend was met de schade en met de daarvoor aansprakelijke persoon. Met andere woorden: wat was voor u de datum dat u wist wat de schade was? Vanaf dat moment gaat de verjaringstermijn in! Ik kan dat niet beoordelen. Ik acht het niet uitgesloten dat uw vordering nog slaagt maar moeilijk is het wel.
U voordeel is dat de bewijslast dat u de schade niet eerder wist ligt bij de dader. Zie: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BL1756