Kan ik als Belg vanuit Nederland een aangetekende brief opsturen naar België?

Hallo,

ik ben een Belgische jongeman en ik zit voor het moment in Nederland maar moet dringend een aangetekende brief opsturen naar België, kan ik als Belg in een Nederlandse Postkantoor een aangetekende brief opsturen naar België? Kan dat?

Zo ja, gaan zij dan niet vragen naar mijn woonadres? Mijn woonadres is in België, kan dat geen kwaad in mijn geval om vanuit NL naar BE een aangetekende brief te zenden?

Wie helpt me even...?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, je kunt een aangetekende brief naar het buitenland (en dus ook naar België) versturen.

"PostNL verstuurt uw buitenlandse Aangetekende post altijd via de snelle Priorityservice. Bovendien krijgt uw Aangetekende post een extra zorgvuldige behandeling in een speciaal beveiligd postproces. Het verzendbewijs biedt u juridische zekerheid.

Verzekerd tegen schade en verlies
Bij beschadiging of verlies van uw Aangetekende post krijgt u een maximale schadevergoeding van € 50,-. De exacte vergoedingen vindt u in de algemene voorwaarden."
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ om de - te compenseren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan gewoon,je hoeft geen adres op te geven waar je woont,je gaat gewoon met je envelop naar het postkantoor en zegt dat je die aangetekend wil verzenden en meer niet.
ronron1212
11 jaar geleden
++
Computoon
11 jaar geleden
Als jij in Nederland bent en in Nederland het 'bewijs' toegestuurd wilt krijgen dat de geadresseerde de brief heeft ontvangen, dan geef je het adres op waar je in Nederland verblijft. Er wordt een speciale sticker op de zending geplakt, waardoor je 'm kunt volgen, zie http://www.postnl.nl/zakelijk/post/aangetekende-brief/ en klik dan op "belangrijkste aandachtspunten en gebruik van de juiste formulieren." Kortom, het adres waar je het 'ontvangstbewijs' wil ontvangen, geef je op en daar wordt dat bewijs naar toegestuurd.
Computoon
11 jaar geleden
En nog een aanvulling/correctie... Volgens Wikipedia "is TNT Post in Nederland gestopt met de dienst 'handtekening retour'. De handtekening kan tegenwoordig, mits er elektronisch is getekend, door de verzender én de ontvanger bekeken worden via de dienst 'track & trace' op de internetsite van de TNT." Daarvoor is dus de sticker op de brief onder meer.
ronron1212
11 jaar geleden
Dat de handtekening van ontvangst wordt geplaatst is zeker maar daar krijg je als verzender geen bericht van. Alleen als er een probleem ontstaat kun je die opvragen.
Computoon
11 jaar geleden
Dat was 'vroeger' anders. (Heb zeer veel zendingen aangetekend verstuurd voor een vorige werkgever). Toen kreeg je nog echt een kaart in briefkaartformaat terug met die handtekening, uiteraard alleen als het poststuk geaccepteerd werd. Anders kwam het aangetekende stuk na een bepaalde tijd terug. Maar de digitale handtekening is natuurlijk net zo goed. Pakkettendiensten hebben ook het systeem waarbij je via internet kunt zien dat de zending is uitgereikt.