Ik heb mijn propedeuse niet gehaald. Kan ik dezelfde studie op een nieuwe school afmaken,met vrijstelling van behaalde vakken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (3)

Proberen kan altijd, maar zelf had ik heel erg veel problemen daarmee.

Ik ben zelf na het tweede jaar van mijn studie een jaar gestopt (wel propedeuse behaald in het eerste jaar), om dit jaar weer opnieuw te beginnen in het tweede jaar, maar dat heeft me heel veel moeite gekost. Terwijl het dezelfde school en studie betreft. Vrijstellingen krijg ik vermoedelijk niet.

Toegevoegd na 16 minuten:
Mijn punt is: zelfs met propedeuse kan het moeilijk gaan! ;) En inderdaad ligt het per school ook nog eens verschillend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is ontzettend afhankelijk per school. Op de NHL Hogeschool is het wel mogelijk. Je kunt voor de vakken die je al behaald hebt vrijstelling krijgen als je dit kunt bewijzen. Zonder bewijsstukken krijg je ook geen vrijstelling. Zo had ik meerdere klasgenoten die op deze manier vrijstelling kregen voor bepaalde vakken.

Maar zoals ik al zei, het is erg afhankelijk per school. Je kunt het beste contact opnemen met de school waar jij wilt gaan studeren en daar vragen naar de mogelijkheden. Dit is de snelste weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt echt van school tot school af, maar ik denk wel dat het mogelijk moet zijn, als het lessenpakket maar overeenkomt.
Maar, ik weet niet hoeveel EC's je hebt, maar als je je P niet hebt gehaald, hoeft dat niet meteen te betekenen dat je van school moet. Bij mij is de regel dat je minstens 40 EC's (komend schooljaar 48) moet halen, om door te mogen naar het tweede jaar. Als je meer dan dat hebt gehaald, dan kun je gewoon door, mits je de punten alsnog inhaalt.
Als je je P op 1 of 2 toetsen na niet hebt gehaald, zou je ook nog een extra herkansing kunnen aanvragen bij de examencommissie...
Maar dit is hoe het bij mij (Hanze, Groningen) gaat... Je zult echt bij je eigen school moeten informeren wat je mogelijkheden zijn...
Op welke hogeschool zit je? Dan kunnen andere antwoorders misschien gerichter antwoorden.