Wat zijn je rechten in Nederland? Zie link video en beschrijving.

Zoals in het filmpje, het is veel bezig in Amerika mbt deze filmpjes met aanhoudingen enz, wat deze man doet kan dat in Nederland ook, is het je recht om te weigeren.
En kom aub niet gelijk met je bent verplicht om je te legitimeren... dat weet ik maar ik wil niet weten wat de wet zegt maar wat je rechten zijn

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Met een casus als in het filmpje kan je verschillende kanten op. Als een agent jou vraagt om jou gegevens hoef jij niet perse te antwoorden in strafrechtelijke zin (je mag ook niet liegen! 435 Strafrecht). Wel ben je als bestuurder verplicht op controle (dus zonder opgave van reden) een rijbewijs te tonen (160 Wegenverkeerswet).

Als een agent er een gegronde reden voor heeft mag hij ook een identiteitsbewijs van je vorderen welke je verplicht bent om te geven.

In bestuurlijke zin, bijvoorbeeld in de Vreemdelingenwet, ben je wel weer verplicht mee te werken en moet je je gegevens opgeven.

Overigens zou ik niet het woord nazi gebruiken als deze man. Je hebt dan kans dat je dan achterin een politieauto beland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet te weinig van het recht om te weten of wat hij daar doet allemaal wel kan of dat er niet doorgepakt wordt door de agenten. In die context acht ik de term overigens wel beledigend. Ik zou dit niet proberen in Nederland. Misschien kom je er mee weg maar anders kost het je zo'n 850 euro of meer (belediging)...

Andere antwoorden (1)

Als je kijkt naar dit filmpje heb je het recht om niet mee te werken. Maar zodra je dat doet val je onder een categorie van obstructie van het rechtssysteem. en steeds verder totdat je gearresteerd wordt voor verhoor. En uiteindelijke en rechter kan bepalen dat je het de agetnen zo moeilijk gemaakt hebt bla bla.. Kortom je trekt dan toch aan het kortste eind. Als een agent jou vraagt te legitimeren moet je dat doen. Zoals je al zei. Heb je geen legitimatie bij je krijg je meestal een bekeuring.

je hebt rechten om bijv. niet met handboeien om door je woonwijk te worden gesleurd vanwege door rood rijden. Maar laat je het zo escaleren en ga word je agressief, ( verbaal of fysiek) dan kan de politie je als een gevaar zien en ga je alsnog in de boeien.

Dus je hebt veel rechten maar als je niet meewerkt ben je ze meteen kwijt. En dat meewerken bepaalt meestal de politie zelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een agent moet een reden hebben om je te vragen je te legitimeren, geldige redenen zijn: - verkeerscontrole (wat deze vent dus doet in het filmpje gaat in Nederland niet op, deelnemen aan het verkeer = je kunnen legitimeren)
- vaststellen van een misdrijf
- als je getuige bent van een misdrijf Gewoon weigeren je te legitimeren komt je meestal op een boete te staan en als je pech hebt mag je nog mee naar het bureau ook. Echter, als er geen aantoonbare reden was om je legitimatie te vragen zul je deze boete best succesvol kunnen verdedigen. Politieagenten in Nederland weten dit en zullen dus nooit zomaar om je legitimatie vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net zoals wij mag een agent iets respectvol vragen. Vragen staat vrij.. De agent mag aan je vragen of jij je legitimatie bij je hebt. Als jij die bij je hebt en je zegt ja. dan moet dat voldoende zijn. Als je zegt dat gaat je niks aan, dan mag hij je als verdachte zien. ( waarom verberg je iets en wat..) dan kan het dus al als obstructie worden gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Obstructie staat in die vorm niet in het Nederlandse strafrecht.