Ik wil definitief naar Nederland verhuizen, wat moet ik precies doen?

Hallo,

ik ben een 23-jarige jongeman uit België en wil/zal binnenkort definitief naar Nederland (Amsterdam) verhuizen/emigreren.

Ik vroeg mij af welke stappen ik allemaal moet ondernemen en bij welke instanties ik zeker en vast moet langsgaan om me in te schrijven?(ziekenfonds, stadsdeelkantoor, etc...)

Hier moet ik het ziekenfonds en de vakbond op de hoogte brengen wat betreft mijn verhuis. Maar welke stappen moet ik in Nederland allemaal ondernemen om mij definitief te vestigen in Nederland?

Ik heb een Belgisch identiteitskaart, dus EU burger. Hiermee kan ik me normaal gezien overal in Europa(EU landen) vestigen.

Vraag 1) Ik wil werken in Amsterdam. Hier en daar hoor ik dat ik een BSN nummer nodig heb om op een legale manier in Nederland te kunnen/mogen werken, klopt dat? Indien wel, hoe en waar verkrijg ik zo'n nummer?

Vraag 2) Mijn vriendin woont alleen in Amsterdam, ze ontvangt een bepaalde uitkering van de staat en ze studeert nog, maar wegens bepaalde redenen mag ik mij niet inschrijven op haar adres. Wel heeft ze een postbusnummer die ik wel mag gebruiken en doorgeven aan alle instanties. Ik wil me graag vestigen in Amsterdam, moet ik dan alsnog naar een stadsdeelkantoor gaan om mij definitief te vestigen?

Maar mijn vriendin zegt dat ik mij niet mag/kan inschrijven op haar adres wegens bepaalde redenen, maar kan ik dan alsnog een BSN nummer verkrijgen van de stad?

Alle mogelijke tips en adviezen zijn welkom want ik wil graag werken in NL

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Antwoorden (1)

Je zegt dat je wel in Amsterdam gaat wonen, maar dat je geen adres hebt om je op in te schrijven.

In dat geval kan je geen BSN krijgen. Deze krijg je namelijk als je je inschrijft bij een gemeente.

In dit geval moet je, als je in Nederland wil gaan werken, een sofinummer aanvragen bij de Belastingdienst. Voor de duidelijkheid: een sofinummer is hetzelfde als een BSN, alleen heet het pas een BSN als je ingeschreven staat bij de gemeente. (bron 1 voor meer info).

Een sofinummer vraag je aan bij de Belastingdienst. Je moet telefonisch een afspraak maken en dan kan je bij het Belastingkantoor het nummer ophalen. Zie de tweede bron.

Je hoeft pas een Nederlandse zorgverzekering af te sluiten als je in Nederland werkt. Tot die tijd is het waarschijnlijk goedkoper om de Belgische zorgverzekering te houden. Zodra je werk hebt, en een Nederlandse zorgverzekering, kan je zorgtoeslag aanvragen.

Let wel: dat u zich niet in Nederland inschrijft betekent dat u tegen de regels handelt. De wet stelt dat als u in Nederland komt wonen, en u bent van plan meer dan 4 maanden te blijven, dan moet u zich binnen vijf dagen na vestiging bij de gemeente in moet schrijven.

Dit zal u niet direct in problemen brengen, maar let wel dat u alleen maar rechten op sociale voorzieningen opbouwt als u officieel in Nederland woont.