Gaat de Nederlandse politie te ver?

Ik zat net een filmpje op YouTube te kijken, hierin worden (naar mijn idee) vele scholieren mishandelt door de politie. Kunnen deze mensen aangifte doen, en mag dit wel?

Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=aFONZDwz3IY

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (8)

Ik vind het zelf niet te ver gaan. Als deze jongeren het leuk vinden om herrie te schoppen, vind ik dat de politie het recht heeft om (eventueel hardhandig) de orde te herstellen. Aangifte heeft denk ik weinig zin. De politie blijft een hogere "rang" hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja Mag.

Ik vindt het wel goed, die kinderen gaan er zelf allemaal heen.

Daarbij weten ze niet eens hoeveel uren ze per jaar hebben!
Ze gingen er heen voor actie, en dat kregen ze...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee.
Zie jij dat ze ook maar hun best doen om harder weg te lopen? Nee. Naar mijn mening is het eigen schuld dat ze klappen krijgen. Ze moeten weg en doen dat niet. In het algemeen mag van mij de politie wel eens een keer harder worden.
Men heeft over het algemeen geen greintje respect meer voor de politie, dat zie je in het filmpje terug door het achteloos voort sjokken in plaats van weggaan/rennen.
Dus het zal wel meegevallen hebben met die klappen, want ze er echt een paar kei en keihard aangepakt hadden was het of een massale vechtpartij of iedereen had de benen genomen.
En als ze aangifte doen mogen ze van mij nog een x aantal uurtjes schoffelen erbij krijgen ;-)

Toegevoegd na 57 seconden:
Die eerste nee is dus dat de politie niet tever gaat. En ja het mag wat ze doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig hoe wij heel verschillende dingen kunnen zien in hetzelfde filmpje. Op zich ben ik het met je eens dat de politie uitdagen vragen om moeilijkheden is en vaak terecht. Toch vnd ik dat de lat wel erg laag lijkt te liggen voordat een agent tegenwoordig zijn wapenstok, pepperspray of pistool trekt. Dat een agent zichzelf of de openbare orde mag verdedigen en daarbij gepast geweld mag gebruiken ben ik het mee eens, ik heb echter het idee dat ze de definitie van gepast geweld behoorlijk geweld aan doen in de situatie in het filmpje. Er waren een aantal jongeren die kennelijk in discussie wilden, dat is voldoende aanleiding om ze aan te houden, maar niet noodzakelijkerwijze om ze te slaan, ook zie ik duidelijk dat er jongeren geslagen worden die gewoon weglopen, uit de beschrijving bij het filmpje maak ik op dat er een bevel gegeven is, die jongeren geven daar gewoon gehoor aan. Ik vind het niet goed te praten om zonder directe noodzaak geweld te gebruiken om mensen te laten rennen in plaats van lopen in zo'n situatie, ik denk eerder dat het gedrag van de agenten escalatie in de hand werkt, wat dan misschien weer aanleiding zou kunnen zijn geweest voor (waarschuwings)schoten. Al met al vind ik het getuigen van een heel kleinzielige houding aan de kant van de politie. Uiteraard kunnen jongeren er in het algemeen ook wat van, maar ik zie ze dus hier duidelijk geen goede aanleiding geven voor het geweld. Toch een +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook wel erg lastig hoor. Ik ga er ook van uit wat ik zie, we weten de hele geschiedenis ervan niet, ook niet wat er gezegd is en wat er bevolen is door de politie. Maar als ik een klap krijg dan ga ik er wel vandoor. Dan ga ik niet al klappen incasserend in discussie zoals die jongen in de bruine jas doet. En die doet dat nog eens meerdere keren. Dus dan lijkt het me dat de politie niet zo hard aan het meppen is.
Ik zie er ook niemand ineen krimpen van de pijn ofzo, zelfs niet diegene die meerdere klappen op de benen krijgt. Dus in mijn ogen valt het wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kinderen laten het heus niet merken hoor dat het pijn doet,die lol gunnen ze die agenten niet.
Ik vind dat het moeilijk te zeggen is omdat we de precieze omstandigheden niet kennen en ook niet weten wat er buiten beeld gebeurd (is).

Toch vind ik dat de politie hier wel erg hardhandig optreed, het lijkt erop dat er een bevel gegeven is aan de kinderen om zich te verwijderen van de locatie waar het zich afspeelde, dat is dan op dat moment een wettig bevel waar je je aan te houden hebt, over de legitimiteit van zo'n order kun je achteraf in discussie bij (mocht het zover komen de rechter), maar je mag op het moment dat het gebeurt niet weigeren hier gehoor aan te geven.

Ik vind dat de politieagenten hier ruim (naar mijn idee te ruim) gebruik maken van hun bevoegdheden en de mogelijkheid om geweld te gebruiken, ze geven duidelijk blijk van het feit dat agenten er tegenwoordig niet meer voor opgeleid lijken te zijn om ook dingen met woorden op te kunnen lossen, geweld dient bij mijn weten altijd nog een uiterste middel te zijn en het lijkt er niet op dat er hier een legitieme reden voor was.

Dan valt me op dat er mensen in de rug geslagen worden die zich voortbewegen (kennelijk om gehoor te geven aan het bevel om zich te verwijderen), dat vind ik helemaal een slechte zaak, de wurggreep die ik een agent op het einde van het filmpje zie toepassen vind ik echter uit den boze. Zo'n agent zou ook moeten weten dat dergelijke handelingen lastige gevolgen kunnen hebben en er bestaat mijns inziens geen directe aanleiding om zo te werk te gaan.

Ik krijg sowieso de indruk dat de politie de laatste tijd (te) gauw geweld gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik niet, ze krijgen wat tikken, niemand krimpt van de pijn ineen, en niemand maakt ook maar enige aanstalte om maar 1 stap harder te lopen. Dus van echt hard meppen is geen enkele sprake. Zoals ik in me andere reactie ook al aangaf, je gaat niet in discussie als je keiharde klappen krijgt, en dan nog wel meerdere keren ook zoals die jongen in de bruine jas. Dan ga je er vandoor, of je ligt op de grond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Beerg, daar zit ook zeker wat in wat je zegt, toch vind ik het een twijfelachtige situatie om de simpele reden dat de criteria voor het gebruik van geweld (hoe mild het eventueel ook is) wel erg laag lijken te liggen. Ik vind dat het genoegzaam bekend mag zijn dat de politie geweld kan en mag gebruiken in bepaalde situaties, dat heb je dan als stok achter de deur, maar als er geen directe aanleiding is en er wordt geweld gebruikt door de politie (hoe mild dat dan ook is) roept dat mijns inziens in sommige situaties onnodig aggressie op van de andere kant, waardoor zelfs zoiets als de situatie in het filmpje onnodig in een daadwerkelijke veldslag zou kunnen ontaarden met gewonden of zelfs doden te betreuren. Dat lijkt extreem, maar ik houd het wel voor een realistische uitkomst als agenten in het wilde weg zouden beginnen te schieten zoals laatst in Hoek van Holland is gebeurd.
Ja, er is geen aanwijsbare reden om zo te keer te gaan als de scholieren al in beweging zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja,mijn respect voor de politie is over het algemeen heel ver te zoeken. Mijn dochter woont in Amsterdam en ze worden thuis vaak lastig gevallen door dronken Engelse toeristen die tegen hun voordeur bonken en schreeuwen tot diep in de nacht.Het politiebureau is vlakbij maar ze komen niet eens.Bekeuringen uitdelen en zelf als idioten over de wegen scheuren(Peter.R.de Vries).Uitzonderingen daargelaten is de politie niet mijn beste vriend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie een groep jongens die de politie uitdaagt. (Dat uitdagen gebeurt zowel verbaal als non-verbaal. Uiteraard laat de filmer dat minder in beeld komen.) Dit om 'respect' voor dames te krijgen. En dus meer nakomelingen. (Evolutie: seksuele selectie.)
En dan natuurlijk 't filmpje op internet zetten en de zielepoot uithangen.
Gaaaap...

Door de overbevolking krijg je dit soort toestanden: kinderen zijn moeilijker opvoedbaar, en dan moet er dus (veel) vaker corrigerend achteraf worden opgetreden.

Je moet keuzes maken: óf minder overbevolking en minder gejaag naar steeds maar meer productiecapaciteit en minder criminaliteit, óf alles beheersder en beheersbaarder houden. Op dit moment kiest de meerderheid van de Nederlanders nog zeker voor 't eerste. Kinderen bijmaken is heilig - tegen dat idee mag momenteel nog niet schoppen.
Alleen op straffe van minduimpjes, hahaha... ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
politie in nederland moet eens wat harder optreden. politie hier heeft, zeker bij jongeren, totaal geen aanzien meer. erin slaan moet je dat zegt ik.