Hoe lang moet je werken eer je een lening kunt aangaan voor een woning in Nederland?

Beste mensen,

ik weet niet of ik dit onderwerp onder de juiste categorie open, hopelijk van wel maar toch zoek ik een antwoord op mijn vraag...

Ik woon in België maar ben van plan om binnenkort naar Amsterdam te verhuizen, daar te studeren en daarna ook daar te werken.

Hier in België kan je al een woon-lening aangaan als je een vast werk hebt en minstens 6 maanden in dienst bent.

Hoe zit dat in Nederland eigenlijk? Hoe lang moet je minstens in dienst zijn eer men een woonkrediet kunnen/mogen krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

het ligt aan je werkgever.
als je hier werk gevonden hebt en een contract getekend, dan ligt het er aan of je een 0-uren oproepcontract hebt of bijvoorbeeld een jaarcontract of een vaste baan.
alleen bij een vaste baan zijn banken, uiteraard ook nog afhankelijk van je inkomen, bereid om een lening aan te gaan en dan bedoel ik hier een hypotheek.

Toegevoegd na 1 minuut:
correctie: ...afhankelijk van *de hoogte van* je inkomen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij hangt het niet zo zeer af van hoe lang je al ergens in dienst bent, maar hoe lang een werkgever van plan is je in dienst te houden.

Met andere woorden: als je een contract voor een jaar hebt (en daarna dus geen garantie hebt dat je nog een baan hebt na dat ene jaar) zal een hypotheek verstrekker daar niet zo snel een lening op geven. Zorg dus dat je een contract voor onbepaalde tijd krijgt bij jouw toekomstige werkgever!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn bank(ASR)vroeg om een intentieverklaring bij jaarcontract.
Verder geen ander openstaande schulden, zowel dan inlossen bij hypotheek.
Succes:-)