Waarom mag men iemand weigeren op een airport als men een strafblad heeft?

Laatst zag ik een uitzending waar men iemand weigerde een land in te komen op grond van zijn strafblad.
Iemand die zijn straf heeft gehad wordt zo nogmaals gestraft.
Hoe is dat Europees geregeld?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Mensen met een strafblad worden geweigerd als een land geen zin heeft om dubieuze types over de vloer te hebben. Elk land is daar weer anders in. De landen van de Europese Unie kunnen elkaars burgers alleen weren in extreme omstandigheden, want de EU geldt steeds meer als één land en binnen een land kun je mensen ook niet weigeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Binnen de Schengenzone kun je vrije reizen. Als je met het vliegtuig gaat dan kunnen ze iemand niet weigeren op basis van een strafblad. Buiten de Schengenzone is het aan het land zelf om te beslissen of ze iemand binnen laten of niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is niet waar. Schengenverdrag houdt de mogelijkheid open om mensen te weigeren die een gevaar opleveren voor de openbare orde. Een voorbeeld is Frankrijk, dat de medeplichtige ex-echtgenote van Marc Dutroux de toegang tot het land zou ontzeggen. Nederland werd toen de tweede mogelijkheid, daar was de ruimte er weer niet omdat wij ook nog eens gebonden zijn aan het Benelux-verdrag. De Vreemdelingenwet en het Vreemdelingenbesluit geven overigens vrij gedetailleerd aan in welke gevallen wij iemand kunnen weren.