Is het toegestaan om in een trein te collecteren?

Het overkwam me vandaag dat er een man middenin de drukke coupé van een sneltrein ging staan (spitsuur) en een verhaal ophing over een daklozenopvang waarvoor hij geld inzamelde.

Van grote, internationale hoofdsteden weet ik dat dit niet ongebruikelijk is: muzikanten of bedelaars gaan vaak metro's en treinen af.

Maar mag dit in Nederland? Een trein is naar mijn weten weliswaar een openbare plek, maar mensen zitten toch een soort van in-het-nauw.

Graag een antwoord! Ik vraag me gewoon af of het mag en wat de regelgeving hieromtrent is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet. Het is geen collecteren maar bedelen, en hoogstwaarschijnlijk ook nog ten bate van z'n eigen portemonnee. Lees ook hier: http://www.deregenboog.org/home/nieuws/nepcollectanten-de-trein
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee, volgens de huisregels van de NS is dit niet toegestaan.

In het buitenland is het meestal ook verboden, echter mensen proberen het dan toch.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Als de NS het goedkeurt is er geen probleem lijkt me, echter is het een bekende oplichterstruc : http://forum.fok.nl/topic/440195
http://www.mugweb.nl/nieuws/nep-collectanten-benadelen-de-regenboog/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, in het openbaar vervoer mag geen collectes worden gelopen.
Er mag ook niet gevent worden en ook het uitdelen van flyers is niet toegestaan.
Dat laatste is alleen uitdrukkelijke toestemming van de vervoerder/ov bureau.
Er worden ook wel eens enquêtes gehouden, maar ook deze mogen alleen gehouden worden met toestemming van de eerder genoemde vervoerder of wederom het OV bureau.
Dit verbod houd niet alleen op bij of in de trein/bus maar is ook van kracht op stations/perrons en haltes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de "Algemene Voorwaarden' Voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (avr -ns)" heb ik niets over een collecteverbod gevonden.

Wel: (11.4) "De Reiziger is verplicht de aanwijzingen op te volgen die door NS ter handhaving van deze Algemene
Voorwaarden of in het belang van de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang worden gegeven."

Dat is rekbaar maar ter beoordeling aan (met name) de conducteur. Hij is de leidinggevende in de trein.

In de model-APV (Algemene Plaatselijke Verordening) vinden we wel deze bepaling:
"AFDELING 2. COLLECTEREN
Artikel 5:13 Inzameling van geld of goederen
1. Het is verboden zonder vergunning van het college een openbare inzameling van geld of goederen te houden of daartoe een intekenlijst aan te bieden."

Maar in een trein heb je weinig aan deze bepaling want die rijdt door verschillende gemeenten.
Computoon
11 jaar geleden
het is hetzelfde als bij iemand naar binnen gaan en daar in huis te gaan collecteren, dat mag ook niet...
het is niet openbaar terrein, dus moet er bij de ned. spoorwegen toestemming gevraagd worden.
vaak genoeg gebeuren er acties, schrijvers die voorlezen uit eigen werk, vanuit een treincoupe's.
reizigers die gratis een boek krijgen mits ze een bepaalde bon bij zich hebben,
politici die actie voeren in verkiezingsstrijd vanuit treincoupe's,
ook voor deze acties wordt toestemming gevraagd.

antwoord

een trein is niet openbaar terrein, je mag meereizen als je een kaartje koopt,
collecteren in een trein is eigenlijk bedelen, vergelijkbaar is de metro in new york city en parijs, waar in de gangen veel muziek gespeeld werd door musici, studenten en bedelaars. daar mocht het wel.