Hoe stel ik een organisatie (woningbouwvereniging) aan de kaak, zonder dat dit ontaardt in een (succesvolle) klacht tegen mij wegens smaad / laster?

Ik denk dat het maatschappelijk belang gediend is bij het opendoen van een boekje over de ontstellend slechte ervaringen die ik jarenlang had met een woningbouwvereniging.

Hoe kan ik dit aanpakken zonder dat ik problemen krijg m.b.t. bijvoorbeeld belediging / smaad / laster etc.?

Toegevoegd na 5 minuten:
Aanvulling, als ik het bijvoorbeeld bij feite zou houden, bijvoorbeeld ondersteund door zeer geanonimiseerde e-mails, zou ik daarmee weg kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ik zie drie mogelijkheden.

De eerste mogelijkheid is dat je alle beweringen die je doet, onderbouwt. Zorg dat je de misstanden feitelijk noemt, inclusief plaats, datum en voorafgaande gebeurtenissen. Hierbij helpt het als je getuigen hebt die jouw verhaal kunnen bevestigen.

Zorg er daarbij voor dat je *gebeurtenissen* noemt. Vermijd het noemen van personen. Als je toch personen moet noemen, noem dan de functie (wel: "de secretaris"), en niet de naam (niet: "de heer Gerritsen").

De tweede mogelijkheid is dat je de misstanden anoniem aan de kaak stelt. Dat kan door een journalist in vertrouwen te nemen. Doe bij hem je verhaal.

Ook als je deze mogelijkheid kiest, zou je bovenstaande tips in acht moeten nemen, zowel vanwege het fatsoen als om je geloofwaardigheid zo hoog mogelijk te houden.

Een derde mogelijkheid is dat je een ombudsman benadert. Overleg in dat geval met de ombudsman welk doel je nastreeft: een klacht indienen, genoegdoening dan wel compensatie krijgen, de situatie verbeteren zodat na jou niet nog iemand in de problemen komt, iets anders?

Als wraak je doel is, kun je sowieso beter niets doen, wraak slaat meestal op jezelf terug.

Samen met de ombudsman kun je besluiten wat de beste manier is: de woningbouwvereniging benaderen, een (ander) onafhankelijk instituut inschakelen, de publiciteit zoeken, of een combinatie hiervan.

Ik hoop dat je iets hebt aan het bovenstaande. Ik wens je veel succes met je missie.
Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1. Wraak is inderdaad zinloos, dat is ook niet de bedoeling, maar er zijn zoveel dingen gebeurd, nu culminerend in een onterechte slotnota die ik heb moeten voldoen omdat het risico op extra kosten (bij tussenkomst van een rechter) aanwezig is en ik die ws. niet kan betalen. Ik wil eigenlijk gewoon mensen waarschuwen in de hoop dat het bedrijf (want daar hebben we het bij de tegenwoordige corporaties gewoon over) wellicht eindelijk eens wat zaken anders gaat aanpakken in de toekomst en andere mensen hier wellicht minder last van hebben / krijgen.

Andere antwoorden (2)

zolang jij geen onwaarheden publiceert en het houdt bij net taalgebruik, zul je nooit beschuldigd kunnen worden van belediging/ smaad/ lastig.

zorg er wel voor dat je de dingen die je zegt, ook kan bewijzen.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Je zou contact op kunnen nemen met de Woonbond, een overkoepelende organisatie van huurders. Die zijn in misstanden geinteresseerd en zij zijn ook in staat ruchtbaarheid te geven aan misstanden.

Overigens zou je ook een krant kunnen tippen, maar dat lijkt mij de laatste stap die je kunt zeten.

Persoonlijk vind ik anonieme tips problematisch, ik neem aan dat je al vele malen contact hebt gehad met de verhuurder en dus kennen ze je wel! Hebben andere huurders ook problemen en hebben jullie al eens met elkaar geprobeerd actie te ondernemen? Heb je ook al een dossier gemaakt van alles wat mis is gegaan, heb je kopieën van brieven of mails en mogelijke reacties? Heb je ander bewijsmateriaal als foto's etc? Wie eist bewijst, de is basis van het recht.

Betreft het slecht onderhoud dan kan je ook de huurverhoging weigeren door naar de Huurcommissie te stappend dat vindt een verhuurder zelden leuk.