Wat houdt redelijkheid en billijkheid in?

Ik heb donderdag een tentamen Recht en in de leerstof kwam dat aan bod. Ik kon uit de tekst alleen niet goed opmaken wat het nou precies betekent. Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Redelijkheid en billijkheid behelst de sociaal aanvaardbare normen zoals ze door het gewoonterecht, ongeschreven recht of algemene rechtsbeginselen zijn geformuleerd. Deze kunnen strijdig zijn met gecodificeerd recht,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Redelijkheid betekent dat het rechtvaardig is en in een juiste verhouding staat. Billijkheid staat voor overeenstemmende met de algemene regels, en niet overdreven.

Om een voorbeeld te geven: een goed antwoord op Goeie Vraag een minduim geven is onredelijkheid; het is dan billijkheid als een ander om die onterechte min te compenseren een plusduim geeft.
Amadea
11 jaar geleden
Je praat over BW3:12.

Artikel 12
Bij de vaststelling van wat redelijkheid en billijkheid eisen, moet rekening worden gehouden met algemeen erkende rechtsbeginselen, met de in Nederland levende rechtsovertuigingen en met de maatschappelijke en persoonlijke belangen, die bij het gegeven geval zijn betrokken.

Het komt er dus op neer dat er gekeken wordt wat "eerlijk" en "aanvaardbaar" is. Zo kun je "redelijkheid" en "billijkheid" ook zien. De maatstaven hierin zijn komend uit wat men maatschappelijk als normaal zou vinden. Hierin wordt er per geval gekeken.