Waarom mag je in Nederland alleen treinmachinist worden als je minimaal 21 jaar bent?

Waarom niet vanaf 18 jaar? Heeft dat met werkervaring, inzicht e.d. te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle andere baantjes zijn ook mogelijk hoor.

Het beste antwoord

naast bovenstaande antwoorden, denk ik dat ook een rol speelt dat machinist een psychisch zeer zwaar beroep kan zijn.
de nachtmerrie van iedere machinist is een springer voor zijn trein te krijgen.
als je dat meemaakt heeft dat een enorme inpact, voor iedereen, maar 18 is dan wel verrekte jong.
Rieneke1
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, dat heeft niets te maken met werkervaring of inzicht. Elke machinist is ooit moeten beginnen ;)

Op het spoor bevinden zich treinen met grote aantallen mensen in 1 trein, als dat mis gaat, gaat het dus goed mis. Ook bij iemand van 21 of 34 kan het mis gaan, maar uit ervaringen is gebleken dat mensen tussen de 18 en 21 jaar nu eenmaal meer ongelukken maken dan iemand van 21 jaar of ouder. Als je dan toch persee treinmachinist wil worden, kun je het beste je CV opsturen naar de efteling. Daar rijdt een trein die aan andere regels is verbonden omdat dat eigen terrein is :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijd e NS vragen ze minimaal twee referenties en werkervaring in bijv. de zorg, horeca e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat zo? Dat lijkt me echt onnodig, wat hebben zorg en horeca nu met "machinist" zijn te maken? Hebben ze hier een antwoord op denk je?
Er is een verschil met biologische volwassenheid en psychologische volwassenheid. Veel jongeren hebben nog iets teveel "kinds" in zich op hun 18de. Het is een feit dat mensen van 18 net iets minder nadenken over gevolgen van een bepaalde actie dan mensen van 21. Het hoeft niet eens om opzet te gaan.

Daarom is voor bepaalde dingen, waar je echt je verstand erbij moet houden en je geen onbezonnen acties kunt veroorloven, de leeftijdsgrens wat hoger. Dit geldt o.a. voor het besturen van treinen. Stel je maar eens voor: jij bepaalt met welke snelheid je vele tonnen aan staal en levende zielen aan boord je door het land heen rijdt, wanneer je remt, etc.

Dit ook de reden waarom buschauffeurs 21 moeten zijn en je pas met 21 jaar met een zware motor mag rijden (dat wordt trouwens binnenkort 24 jaar).