kassa verschil, mag mijn baas eisen dat ik dat uit eigen portemonnee bij leg? en wat als ik dit niet wil? ben ik dan me baan kwijt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard mag dit niet. Daar komt nog bij dat er helemaal niet "te weinig" geld in de kassa hoeft te zitten. Er kan ook te veel aangeslagen zijn.

Het beste antwoord

Nee, dat mag hij niet eisen omdat dat wettelijk niet mag. In 2003 heeft de hoge raad daar een uitspraak over gedaan:

"De Hoge Raad geeft een kassamedewerker zelfs nog meer bescherming. Een kastekort valt niet onder de verantwoordelijkheid van een kassamedewerker.
In deze zaak (HR 13 april 1984, NJ 1985, 2 (conc. A-G Franx) betrof het een kastekort van ruim Fl. 4500,-
Een medewerker hoeft zelfs niet eens een verklaring te geven van het kastekort. De werkgever moet aantonen dat er een ernstig verwijt is te maken richting de werknemer"

Kortom, laat je baas maar even dit antwoord zien.
(Iets anders is het dus als je een ernstig verwijt valt te maken. Bijvoorbeeld als je bijzonder achteloos met je kasgeld omgaat en de lade laat openstaan als je gaat lunchen of zo iets. Maar dan zal hij dat moeten bewijzen)
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op papier een goed antwoord, maar je baas zal je contract absoluut niet verlengen als je hiermee aan komt zetten. Zo werkt het nou eenmaal in de praktijk.
escape
11 jaar geleden
Ik zou aanraden om niet alles te pikken als je weet dat het niet mag. Op dit gebied kun je wel aan een andere werkgever komen, hopelijk iemand de regels beter naleeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk moet je niet alles pikken, maar je kunt er beter eens rustig met je baas over praten, dan dat je met een papiertje aan komt wapperen, om hem duidelijk te maken dat 'ie fout zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij dreigt, is het wel goed om te laten merken dat je je rechten kent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super antwoord,,, kan geen plus geven, maar dank u wel!! ja het gaat mij er meer om dat zij even bepaald dat we t uit eigen zak moeten dokken terwijl hier van te voren geen afspraken OP papier zijn gemaakt... voor het zelfde geld steelt ze zelf geld of een van de andere collega's en kan ik het mooi even terug betalen...

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk mag hij dat niet eisen, het gebeurt in een winkel altijd wel dat er ergens een keer wat misgaat bij de kassa. Leidt soms tot een overschot, maar vaker tot een verlies. Als het regelmatig gebeurt, is het wel terecht dat de baas je hierop aanspreekt, hij zou je zelfs kunnen ontslaan als het te vaak en te veel blijft gebeuren. Maar als dit 1 van de eerste keren is, dan is het een heel rare eis van je baas, en lijkt het me absoluut niet logisch dat je hierom weg moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee dat dacht ik dus ook... daarnaast heb ik geen contract of afspraken hier over gemaakt..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar gebeurt het vaak, of niet? Ik begrijp je baas wel als hij bij jouw vergeleken met andere medewerkers telkens een groter negatief kassaverschil ziet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja gebeurt laatste tijd wel vaak, maar t mooie is, dat me baas bijv naast me gaat staan praten als ik achter de kassa sta :S dusja
lijkt mij niet want als iemand bijvoorbeeld een fooi geeft of te veel geld geeft mag jij dit toch ook niet houden