Mogen tbs'ers in een tbs-kliniek op het internet en zo ja waar staat dat 'gegeven recht'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Antwoorden (2)

Dat is geen recht.

In een tbs kliniek werkt men met zeer persoonlijke behandelplannen..
Een patiënt wordt indien nodig ingesteld op medicatie. Er wordt individueel bekeken wat nodig is om een patiënt met zijn ziekte of stoornis weer te kunnen laten functioneren in de maatschappij.

Voor de een zal dat betekenen dat hij/zij beschikking heeft over internet en voor de ander niet.

Er worden allerlei therapieen aangeboden,
maar..........Patiënten kunnen niet gedwongen worden deze therapieën te volgen.

Het hangt dus af van patient en behandelaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het recht om met de buitenwereld te communiceren en informatie te ontvangen is een grondrecht. Er zijn alleen wel beperkingen op dat recht voor tbs'ers.
De algemene wet waarin die rechten (of liever: de beperkingen op die rechten) zijn geregeld is de Beginselenwet verpleging ter beschikking gestelden. In de artikelen 31-39 is een en ander te vinden. Die wet (die, zoals de meeste wetten, moeilijk leesbaar zijn) loopt nogal achter op de techniek: het gaat wel over bezoek ontvangen, bellen en post versturen of ontvangen, maar niet over internet.
Het internetgebruik zal ongetwijfeld ergens geregeld zijn, maar waarschijnlijk in de huisregels, die voor elke tbs-kliniek verschillend zullen zijn. En die gaan waarschijnlijk uit van maatwerk: een sexuele delinquent moet veel verder worden beperkt dan een andere tbs'er. Zulke huisregels moeten openbaar en opvraagbaar zijn.
In het Model huisregels justitiële TBS-inrichtingen van de Minister van Justitie kan ik er in de gauwigheid niks over vinden.