Ik wil een demonstratie voeren, maar ik heb nog niemand die mee-demonstreert. Wat kan ik doen?

Ik wil een demonstratie (betoging) voeren,maar ik weet niet hoe ik aan mede-demonstranten moet komen. Wat moet je in zo'n situatie dan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Je zult vooral mensen moeten vinden die belang hebben bij datgene waar jij tegen/voor wilt demonstreren, of die daar een duidelijke mening over hebben.

Waar je die vindt, hangt af van het onderwerp waar je aandacht voor wilt. Wil je bijv. aandacht vragen voor de noodzaak van geld voor wetenschappelijk onderzoek naar een bepaalde ziekte, dan zoek je contact met patiëntenverenigingen, met koepelorganisaties voor chronisch zieken, met gezondheidszorginstellingen, je benadert de redactie van (para)medische vakbladen, gezondheidswoordvoerders van politieke partijen, etc.
Als je wilt protesteren tegen de maatregelen in het lente-akkoord die werknemers treffen, benader je vakbonden, politieke organisaties, grote bedrijven en bedrijfsverenigingen, etc.
Wil je voorkomen dat er een snelweg wordt aangelegd door een stukje natuur, dan benader je buurtbewoners, milieuorganisaties, politieke partijen die milieu hoog op de agenda hebben staan.. enzovoort.

Natuurlijk kun je de social media gebruiken, oproepen plaatsen op internet en via andere media aandacht vragen voor je actie. Maar bij een demonstratie gaat het er vooral om dat je genoeg mensen op de been krijgt. En als je wilt demonstreren, ga ik er vanuit dat het ook gaat om een kwestie die veel mensen raakt: als het alleen om jezelf gaat, zijn er immers andere wegen om aandacht te vragen voor een kwestie. Je wilt dus mensen op de been krijgen door ze ervan te overtuigen dat dit voor henzélf - of voor hun directe omgeving - belangrijk is. En als je echt je stem wilt laten horen, dan kun je dat eigenlijk niet alleen doen: je hebt een organisatie nodig die je steunt, en die ervoor zorgt dat alle partijen die het aangaat, erbij betrokken worden.

Maar denk er eens over: elke doelgroep heeft zo z'n eigen kenmerken. Veel van de mensen die jij wilt bereiken, zijn misschien lid van een bepaalde vereniging, hebben bepaalde gewoontes, lezen bepaalde bladen, stemmen op bepaalde politieke partijen, of komen op bepaalde plaatsen. Dáármee kun je ze dus bereiken.

Het is belangrijk dat duidelijk is waarom je precies demonstreert, en wat je ermee wilt bereiken. Als dat duidelijk is, en je bereikt veel mensen met je boodschap, zullen mensen gaan beslissen of zij a) je initiatief sympathiek vinden en b) daadwerkelijk mee gaan doen. En als jouw initiatief belangrijk genoeg is voor mensen die ervan horen, zullen zij ook weer hun best doen om mensen in hún omgeving mee te krijgen. Zo groeit het initiatief verder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Gebruik de sociale netwerksites zoals Facebook , gooi de datum en tijd en plaats erop en vermeld ook even het onderwerp , zo kan je mensen werven . Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stuur een mail door naar heel je contactpersonenlijst, praat erover met vrienden, familie, kennissen, klasgenoten en collega's, meld je aan bij twitter/facebook/linkedin (als dat laatste voor jou van toepassing is).

Toegevoegd na 49 seconden:
Je zou ook flyers kunnen uitdelen/posten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet proberen zoveel mogelijk mensen zien te bereiken in zo kort mogelijke tijd:

je kan op facebook een pagina aanmaken waarop je berichten plaatst en het evenement en alles meld wat je gaat doen die dag. vooral foto's met tekst erin en wat de plannen zijn en vooral wáárom, dat werkt goed, want die kan je meteen delen met anderen, en anderen zetten dat op hun profiel door het te delen, en zo kan je ontzettend veel mensen bereiken, want als het goed gaan meer mensen dat doen, je zag dat toen ook met Kony die kindsoldaatjes zoekt en van ze "maakt" in afrika,dat was in no time wereldnieuws! Ook een video op die pagina zetten, maar eerst op youtube zetten natuurlijk.

Op hyves kan het ook (ook al betwijfel ik het tegenwoordig, omdat hyves in populariteit tanende is), dna moet je een evenement maken en vragen zoveel mogelijk vrienden van dat evenement op de hoogte te stellen (Dus hen laten doorsturen aan hun vrienden en hun weer aan hun enzo).

twitter werkt ook, zoveel mogelijk tweets plaatsen en foto's en video's online zetten..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom een min?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha dank je wel krol :)
Ga op zoek naar groepen mensen met dezelfde belangen, of mensen die vast wel iets van jouw onderwerp 'vinden'. Zijn er al andere clubs die zich bezig houden met jouw probleem? Probeer dan samen iets te organiseren. Of maak gebruik van de kennis en netwerken die deze groepen al hebben.

Is het iets helemaal nieuws waar wel aandacht voor moet zijn en waarvan jij denkt dat veel mensen het er mee eens zijn? Probeer aandacht te krijgen in de media, bij Hart van Nederland, of bij je lokale omroep, in je regionale krant.

Zorg dat je tenminste een Facebook Pagina hebt voor je 'event', en twitter er over met een herkenbare hashtag.