Is een school wettelijk verplicht je naar huis te laten (mogen) gaan als je ziek bent?

En als je moet nablijven, kun je dan ook zeggen ik voel me niet goed om vervolgens naar huis te gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6K
ronron1212
11 jaar geleden
Omdat jij moet na blijven zeg je maar dat je ziek bent de school is in dat geval niets wettelijk verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het gaat niet om mij :p maar zo lossen sommige personen bij ons dat op

Het beste antwoord

Als je echt ziek bent (te ziek om lessen te volgen) moet men je na melding op laten halen of weg brengen als je ook te ziek bent om bv. te fietsen.

Maak hier nimmer misbruik van maar -als je echt ziek bent- persisteer dan ook in het verzoek.

Zij er duidelijke tekenen (braken , bleekheid flauwte, flinke slaperigheid, duizeligheid, licht-overgevoeligheid, verhoging/koorts etc.)) niet voortkomend uit een kater, daar hebben ze (terecht) minder clementie mee, dan is het onrecht en in mijn optiek mishandeling als de school zijn zorgplicht voor de zieke leerling verzaakt.

Ik heb echter NIMMER meegemaakt dat een duidelijk ziek kind NIET de hulp en medewerking van de school krijgt, bij duizeligheid en koorts wordt zelfs in vervoer voorzien.

Vakkundige docenten met een hart (of congierges met dito eigenschappen) zijn juist erg zorgzaam tegenover zieke kinderen.
Belazer hen niet, ze zullen in een volgend geval niet/ nauwelijks te overtuigen zijn.
Wie betrouwbaar is, ook in het aangeven van het probleem zal vrijwel nooit in de kou komen te staan.

Neemt men je (onterecht) niet serieus, vraag dan (onder)directeur, mentor docent gezondheid of biologie
(kortom iemand die verstand zou kunnen hebben van ziekten) contact op te nemen met je ouders.

Alleen al dat je DAT wilt werkt overtuigend, je ouders zullen je bij bedrog hard aanpakken en als ouder heb je vergaande rechten als je kind ziek op school zit.

Het belangrijkste is dat je eerlijk over jezelf rapporteert.
Dan zal het beslist goed komen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

School mag jou niet tegenhouden omdat school geen arts is die kan beoordelen of jij echt ziek bent. Wel mag school (onder de 18) dan contact opnemen met je ouders. Ook mag school de straf verzwaren (later dubbel zo lang nablijven) ter voorkoming van misbruik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, dat zijn ze niet verplicht.

Bij twijfel over je eerlijkheid kunnen ze bijv een arts laten komen, om je te laten onderzoeken, of met jou naar de arts rijden. De meeste leerlingen laten het waarschijnlijk zo ver niet komen en voelen zich ineens weer beter :)
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is ook GEEN arts die langskomt voor een beetje buikpijn ofzo. Hoe kom je daarbij? Bedoel je het als dreigement? Lekkere manier van omgaan met je leerlingen.
Nee, niet wettelijk verplicht maar meestal zal de school je gewoon naar huis laten gaan. Wel zal men (afhankelijk van de omstandigheden) de ouders inschakelen met de medeling dat hun kind ziek naar huis is gegaan.
Bij iets te regelmatige ongeloofwaardige afwezigheid de leerplichtambtenaar.

Soms treedt de ziekte echter geheel spontaan (en uitsluitend) op als er nagebleven moet worden. Het pedagogisch inzicht van de toezichthoudende leerkracht zal dan vaak een zwaarder gewicht in de schaal leggen dan het gepretendeerde medische ongemak van de scholier.
Computoon